K/V «OLAV TRYGGVASON»

Rem Vessel II ved Remøy Management AS overtok kystvaktskipet «OLAV TRYGGVASON» fra Gryfia Shipyard i Szczecin, Polen den 27. juli 2010 som verftets byggenummer 302/1. Dåpen fant sted i Oslo den 17. desember.

Dette er det første av to fartøyer av typen ST-610L designet av Skipsteknisk som etterfølger de fem kystvaktskipene som verftet bygget for rederiet i perioden 2006/2007 («Nornen», «Farm», «Heimdal», «Njord» og «Tor» – alle omtalt i SKIPSREVYEN). Den nye typen betegnes som en forlenget utgave av disse.
K/V «OLAV TRYGGVASON»
Fartøyet skal opereres av Heimevernet. Etter ferdigbygging var fartøyet ved Haakonsvern i Bergen der FLO hadde ansvaret for å installere militær kommando, kontroll og informasjonssystemer (KKIS) utrustning ombord. Fartøyet regnes å være klar til operativ tjeneste i januar.
Kystvaktskipet vil ha rollen som flytende klasserom med instruktører for trening av styrker langs kysten, være logistikkfartøy under operasjoner, bidra som deployerbar kommandoplass for integrerte Heimevernsoperasjoner og være kraftsenter for Heimevernets maritime styrker.
Heimevernet har ikke eierskap i skipet, men har en 15 års leieavtale med Remøy Management. Sjøheimevernets fartøyskvadron er spesialdesignet og utrustet slik at skvadronen er et effektivt redskap for å utføre sine prioriterte oppgaver, blant annet overvåking og kontroll av indre farvann og norsk territorialfarvann, beskyttelse av nøkkelpunkt, støtte til egne enheter, styrkebeskyttelse og støtte til det sivile samfunn.
K/V «OLAV TRYGGVASON» har klasse i DNV ✠1A1, R2, ICE –C, E0,Dynpos-AUTS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 46,60 m
Største bredde
10,30 m
Dybde i riss h.dk.
4,90 m
GT 791
NT 238
Dwt
325
IMO
9517460

Tankkapasiteter: 117 m3 brennolje og 50 m3 ferskvann.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med total ytelse på 2900 kW betående av 4 x Cummins dieselmotorer, 2 x KTA 38, 1 x 7CTA-8,3D (M) og 1 x KTA 19 og fire Marelli generatorer. Disse driver to Schottel STP 1010 Azimuth propellanlegg. Baugthruster er type Schottel STT1 på 300 kW.
Desmi har levert pumper, og kompressor for arbeidsluft er fra Atlas Copco. Teknotherm har levert proviant kuldeanlegg, og isoleringsarbeidene er utført av Maritime Poland (Maritime Montering).
Skipet har et inergen brannslukkingssystem fra Solberg Scandinavian og Autronica brannvarslingsanlegg.
Diverse
Vindusleveransen kommer fra Bohamet, Rapp Hydema har forestått dekksmaskineri og en 12m/15t kran er fra Noreq. Sotra Marine Produkter har levert ankerutrustningen. Redningsutstyret omfatter redningsflåter levert av Brude Safety og MOB-båt av typen Springer FRDC.
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og Maritime Møbler har levert møbler til skipet. Toalettsystemet er fra Jets, og Teamtec har levert incinerator. Bysseovn er fra Beha.
De elektriske installasjonene er utført av et polsk firma, mens Emil Langva har stått for de elektroniske instrumentene der L3 Valmarine har levert integrert brosystem.

Skip nummer to, “Magnus Lagabøte”, skal etter planen leveres fra Gryfia Shipyard i januar 2011.