
MS «Kvernsund»
Troms Aquakultur AS i Nordfold fikk 9. juni overlevert en oppdrettsbåt fra Ørnli AS på Norddyrøy. Båten er verftets byggenummer 49.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet er bygget som glattdekket enkeltskrogs arbeids/foringsbåt med utfallende baug, tverr hekk og skansekledning rundt hele fartøyet. Styrehuset er innredet for to manns besetning og arrangert forut over maskinrom.
Dekket er konstruert for å kunne transportere inntil åtte tonn last, med mulighet for å montere fôrkanon nedfeldt i dekket midtskips. Kran er plassert i senter akter, og capstan på styrbord side aktenfor styrehus.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Sabb Iveco Aifo dieselmotor, type 8065 M12, som yter 120 hk ved 2500 o/min. Motoren er tilkoblet et Helseth propellanlegg, type 3H60-880HS via et Sabb HVP45 reduksjonsgear med oversetning 3,8:1. Fremdriftsanlegget gir båten en fart på ca. åtte knop.
I baugen sitter en thruster på 30 hk fra Petters Marine Hydraulic AS i Trondheim. Styremaskinen er Tenfjord. Pumpeutrustningen består av lense- og spylepumper levert av Johnson Pump AS i Oslo, mens hydraulikkpumpene til dekksmaskineriet er fra Lautom AS.
Diverse
Båten er utstyrt med en kan type TMP 500K på 5 t/m levert av Meydam AS i Egersund, samt en capstan med 1,5 tonn trekkraft fra Petters Marine Hydraulic.
Det elektriske anlegget består av hovedtavle, lyskaster av type Mini Seematz, utvendig belysning forøvrig fra O.S. Solhaug, og innvendig belysning samt tankmålere fra Leif H. Strøm AS i Oslo. Installasjonsarbeidene er utført av verftet selv og Elektroteam AS i Hamarvik. Det elektroniske utstyret består av Simrad RA772 radar, Furuno LS-6000 ekkolodd fra Argon AS i Trondheim, samt kompass fra Carl Faanessen AS i Bergen.
Innredningspanelene er fra Fibo, defrosteren fra Johnson Pump og bysseovnen fra Pyro AS. Redningsutstyret består av en fire-manns Viking flåte fra Nielsen & Johnsen AS i Trondheim, som forøvrig også har levert anker, kjetting og tauverk.