MS «Ro Senja» er den tiende brønnbåten fra Larsnes til Rostein

MS «Ro Senja»

Larsnes Mek. Verksted har levert sin tiende brønnbåt til rederiet Rostein AS.

Publisert

Den nye brønnbåten har en lengde og bredde på 84 og 15,5 meter, er utrustet med to fisketanker med skyveskott på til sammen 3900 m3, og har plass til et mannskap på 12.

«Ro Senja» er bygget etter samme konsept som «Ro Vision» og «Ro Venture».

Skipet dieselelektrisk med batteripakke på 600 kWh og har i tillegg montert landstrømanlegg.

- «Ro Senja» er videreutviklet med tanke på skånsomme løsninger og fiskevelferd, opplyser verftet.

Når «Ro Senja» går ut i fart, er det med lange kontrakter og en stor aktør i ryggen. Dette på en kontrakt som ble signert for snart to år siden.

- I likhet med «Ro Vision» skal SalMar være oppdragsgiver for «Ro Senja» de neste årene. Kontrakten på nybygget ble skrevet mars 2021 og skrogverftet Marine Projects SA i Gdansk startet kutting av stål i starten av juni samme år.

Forsinket av Covid-19

Heller ikke «Ro Senja» slapp unna forsinkelsene som resten av verftsnæringen har opplevd med Covid-19.

Hoveddata:

Navn: «Ro Senja»

Verft: Larsnes Mek.

Byggenummer: 70

Design: SK 6000 DEH III - Skipskompetanse

Lengde: 84,2 meter

Bredde: 15,5

Tonnasje: 3700

IMO-nummer: 9936173

Rederi: Rostein

Motor: Yanmar 6EY22ALW

Elektrisk installasjon: Hareid Group

Bro: HG Bridge - Hareid Group

Tankkapasitet: 3900 m3

Mannskap: 12 personer

Finansiering: DNB/Eksfin/Sparebanken Møre

Klasse: DNV +1A1, E0

- På grunn av økning i coranapandemien i slutten av 2021 og krigen i Ukraina ble skroget noen måneder forsinket fra skrogverftet, bekrefter Larsnes Mek.

Fartøyet er den tiende brønnbåten Larsnes Mek Verksted AS leverer til Rostein AS og den åttende i rekken av LFC 2020 serien med design SK 6000 DEH III. Skipskompetanse AS i Måløy har designet alle båtene.

Det er en fornøyd gjeng som nå kan overlevere et splitter nytt fartøy til sine nye eiere.

- Vi vil takke våre egne arbeidere igjen for fantastisk jobb. I tillegg vil vi takke alle leverandører som har vært involvert på båten, mange av de lokalt og fra Møre og Romsdal. Det er ca. 75 prosent norsk verdiskapning på dette prosjektet. I tillegg vil også takke Eksfin for sitt skipsfinansieringstilbud til rederiet. Uten dette ville ikke «Ro Vision», «Ro Venture», «Ro Sailor» og «Ro Senja» vært realisert så raskt, avslutter verftet.

DNB har koordinert og strukturert transaksjonen med full lånefinansiering fra Eksfin. I tillegg garanterer DNB og Sparebanken Møre samlet 30 prosent av lånet. Dette er den fjerde hybride brønnbåten Eksfin finansierer for Rostein.

Utstyr:

Båten er utstyrt med batteripakke fra Siemens, tre sett dieselgeneratorer fra Yanmar 6EY22ALW TIER 3. Normatic har levert automatisk driftskontroll, IAS og grafisk betjening fra bro.

Fem av kranene om bord er levert av Aukra Maritime. Ordren omfatter fem kraner skreddersydd etter brønnbåtrederiets behov, hvorav fire er knekkbom- og teleskop-kraner med en løftekapasitet fra 1 tonn til 5 tonn, og én marinekran med løftekapasitet på 1,3 tonn.

De øvrige kranene, samt hydraulisk utstyr, er levert av Bergen Hydraulic.

Hareid Group har stått for prosjektering, installasjon og levering av de elektriske systemene i tillegg til leveranse av selskapets eget brodesign - HG Bridge

Broen om bord er designet av Hareid Group