«Ro Spirit» er overlevert til Rostein fra Larsnes Mek, og allerede begynt å jobbe.

MS «Ro Spirit»

Rostein har fått overlevert sin nyeste brønnbåt, «Ro Spirit», fra Larsnes Mek. Dette er den første brønnbåten i verden som tar i bruk foiler for, blant annet, å redusere drivstofforbruket.

Publisert

«Ro Spirit» er søsterskipet til «Ro Sailor» som ble overlevert i 2021. 

Skroget ble bygget ved det polske verftet Marine Projects i Gdansk før det ble slept til Larsnes for ferdigstillelse. Der ankom det i april og i slutten av oktober ble fartøyet overlevert. Den første uken i november var «Ro Spirit» allerede i operasjon. 

Design er gjort av Skipskompetanse i Måløy med typebetegnelsen SK 6100 DM LFC III.

Dette er fartøy nummer 10 som Larsnes leverer til Rostein på bare ni år. 

Slår ut vingene

Hoveddata:

  • Navn: «Ro Spirit» 
  • Verft: Larsnes Mek
  • Byggenummer: 71
  • Design: 6100 DM LFC III - Skipskompetanse
  • Lengde: 79,27 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Tonnasje: 2999
  • IMO-nummer: 9960875
  • Rederi: Rostein AS
  • Motor: Yanmar
  • Gear: Finnøye Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - O. Øverland
  • Kraner: Aukra Maritime
  • MOB-davit: Aukra Maritime
  • Elektrisk installasjon: HG Teknikk

Som første brønnbåt noensinne har «Ro Spirit» fått montert foiler fra Wavefoil, som har et vingespenn på nesten åtte meter. Konseptet skal dempe akselerasjonene, bedre fiskevelferden og gi drivstoffbesparelser. 

- Vi er veldig spent på å se hvordan dette fungerer når vi får tatt i bruk fartøyet. Vi har en rekke kunder som skal få gleden av nybygget, har Glen Bradley i Rostein uttalt til Kyst.no.

Videre har brønnbåten en lastekapasitet på 2800 m3, den har nullutslipp under lukket transport med overvåking, rensing av vannsirkulasjon, UV-behandling av vann inn og ut av lasterommene, automatisk vaske- og desinfiseringsanlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter. Den er i tillegg utstyrt med TIER III maskineri.

«Ro Spirit» er innredet for et mannskap på 12 personer og er ellers topp utstyrt med det nyeste innen brønnbåtteknologien, opplyser verftet på egne nettsider.

- Vi gratulerer mannskapet med en flott arbeidsplass og til rederiet med enda en flott tilkomst i flåten, skriver de videre.

Utstyr: 

«Ro Spirit» er utstyrt med hovedmotor fra Yanmar, som oppfyller TIER III-kravene. Finnøy Gear & Propeller har levert gir og propeller til den nye brønnbåten. 

Nødgeneratoren er fra Nogva Motorfabrikk, mens Brunvoll har levert thrusterne. Wavefoil har levert foilene på skipet. 

Aukra Maritime har levert kraner og MOB-davit. Elektronikken er levert av O. Øverland med komponenter fra Furuno. Skipet er designet av Skipskompetanse, mens selve skroget ble bygget av Marine Projects i Polen. Den elektriske installasjonen er gjort av HG Teknikk. Dørene er fra Libra-Plast.