LOS 123

L/B «LOS 123»

– losbåt fra Marine Alutech

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

L/B «LOS 123» ble levert til Kystverket Rederi fra Marine Alutech Oy i Finland som byggenummer 440 den 22. mai 2013. Dåpen fant sted i Tananger 27. august.

Losbåten hadde da allerede vært i operativ drift i Sør-Rogaland siden overleveringen. Gudmor Kirsti L. Slotsvik uttalte ved dåpen – Losstasjonen i Tananger betjener et område med mye industriaktivitet og skipstrafikk. En raskere og mer effektiv losbåt blir et viktig verktøy for lostjenesten.

L/B «LOS 123» er en av totalt 25 losbåter langs norskekysten. Tananger losstasjon har cirka 3000 oppdrag i året. Forrige nybygg av denne typen var «LOS 122» som ble bygget ved Dockstavarvet som siste i en serie på tre båter. Nybåten erstatter «LOS 098» som har vært i tjeneste siden 1980. Det sier seg selv at dagens motorer er mer miljøvennlige samtidig som farten på 26 knop er hele 10 knop høyere enn forgjengeren. Båten er konstruert for å holde vekt, drivstofforbruk og avgassutslipp på et lavt nivå.

L/B «LOS 123» er konstruert i henhold til DNV High Speed and Light Craft regelverket. Det automatiske air condition anlegget tillater drift i kaldt såvel som varmt vær. Fartøyet er utstyrt med integrert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

Hoveddata:

Lengde o.a. 16,80 m
Bredde 5,20 m
Draft 1,50 m
GT 49,9
Displacement lastet 33 t
Operasjonsrange >350 nm

Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Volvo Penta dieselmotorer med total effekt 1300 hk (478 kW hver).

Neste losbåt i rekken er “Los 124” som i høst skal leveres til Karmøy losstasjon. Dette er siste båt i denne serien som startet i 2008 med levering av “Los 116” til Fedje.