
L/B «LUNA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Overtagelsesseremonien fant sted ved Nordhavn AS i Aarhus, og båten stasjoneres i Fredericia som er hovedlosstasjon for "Belt Pilot". Denne organisasjonen ble dannet av uavhengige losorganisasjoner i Lillebælt, Esbjerg, Odense og Kalundborg med totalt cirka 18 loser samt mannskap.
L/B «LUNA»
har typebetegnelse Alupilot 14000 F, en type som tidligere er utviklet av byggeverftet i samarbeid med Lodsreguleringsfonden. Skrogdesignet er basert på de velkjente Murray Cormack-linjene, men modifisert for høyere fart. Fartøyet er halvplanenede og bygget i aluminium med gummiopphengt overbygg i Divynicell GRP sandwich. Dekkshuset er utstyrt med sitteplasser for opptil seks loser samt coxswain. Støynivået i styrehuset er meget lavt og godt under stipuleringen på 65 db(A).
Båten er arrangert med pent utfallende baug og rundet stevn og tverrhekk. Forfra fins forepeak, storesrom, maskinrom, tankseksjon og akterpeak. Tradisjonell bordingsplattform er montert på fordekket.
«Luna» er klasset i Lloyd's Register med klasse @100A1 SSC Pilot Mono HSC G3 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 13,90 m |
Lengde vannlinje | 13,00 m |
Bredde største | 4,60 m |
Dybde i riss | 2,10 m |
Draft | 1,65 m |
Deplasement fullt lastet | 21 t |
Brennoljekapasiteten er på 2x1060 liter.
Maskineri
Denne båten er den første med den nye typen Scania 16 liters motor, og fremdriften besørges av to DI 16 43 M motorer hver med ytelse på 386 kW v/1900 o/min som via to Twin Disc MGX-5135 A reduksjonsgear med oversetning 1,53:1 driver to Twinbridge propellere. Fleksible koblinger er merke Centalink M55. Båten oppnår en fart av 23 knop.
Ventilasjonssystemet ombord, inkludert styrehus air-condition, er levert av Servex AS, og brannslukkingsanlegget er merke Halotron 2B.
Dekk
HydroSwede har levert hydraulikkanlegg og Wingerden vinduer. Utvendige dører og luker er fra Libra-Plast, og fendere er levert av PUT-Teknik. Hempel er malingsleverandør.
Redningsflåter er merke Viking, og, og på akterspeilet finnes en redningsplattform. Teleskopisk redningsdavit er plassert tverrskips i akterkant av dekkshuset. Her er også en separat manøvreringsstasjon for å letteregjøre hurtig redningsoperasjon av personer som befinner seg i sjøen.
Elektronikk
Det elektroniske navigasjonsutstyret er levert av Furuno, og utstyret ombord omfatter blant annet en ny FAR-2117 black-box radar, FCV-582L ekkolodd, Furuno SC-50 GPS, Furuno GP-32 GPS, Furuno FA-100 AIS, SART radartransponder, Navpilot 500, Crewfinder RT-202 og MaxSea kartplotter.
Dockstavarvet AB skal levere tre losbåter til av denne typen med siste levering i mai 2006.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005