L/B «SPICA 1»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dockstavarvet AB, Docksta har overlevert nok en losbåt til Lodsreguleringsfonden/Farvandsvesenet i Danmark. Begivenheten fant sted 7. desember og dette er den 17. båten av 14-meters typen og totalt sett den 22. losbåten som verftet bygger for Danmark.

Verftets standard designs dekker passasjerbåter og patrulje-/losbåter fra 12 til 20 meters lengde. Antall ansatte ved bedriften er rundt 40, og det er bygget opp et nettverk av lokale leverandører. Alle nybyggene bygges innendørs og er klar for prøver like etter sjøsetting. Verftet har også egen CAD-avdeling.

Losvirksomheten
i Danmark dekker både regionale loser og gjennomseilingsloser. Havneloser kommer inn under regionalloser. Regionallos-operasjonene dekker mange forskjellige geografiske ruter. Med gjennomseilingsloser menes losoperasjoner for skip til og fra Østersjøen som ikke anløper dansk havn, og omfatter alle andre losoperasjoner som ikke er regionallosarbeid. Gjennomseilingslosene følger to hovedruter, nemlig mellom Skagen og Bornholm gjennom Storebælt eller Øresund. Antallet slike operasjoner var 4.297 i 2003.

L/B «SPICA 1»
har typebetegnelse Alupilot 14000 F, en type som tidligere er utviklet av byggeverftet i samarbeid med Lodsreguleringsfonden. Skrogdesignet er basert på de velkjente Murray Cormack-linjene, men modifisert for høyere fart. Fartøyet er halvplanenede og bygget i aluminium med gummiopphengt overbygg. Båten er arrangert med pent utfallende baug og rundet stevn og tverrhekk.

Dekkshuset er utstyrt med sitteplasser for opptil seks loser samt coxswain. Støynivået i styrehuset er meget lavt og godt under stipuleringen på 65 db(A). Båten er klasset i Lloyd's Register med klasse +100A1 SSC Pilot Mono HSC G3 og har følgende
hoveddata:

Lengde o.a.
13,90 m
Lengde vannlinje
13,00 m
Bredde største
4,60 m
Dybde i riss
2,10 m
Draft
1,65 m
Deplasement fullt lastet
21 t

Brennoljekapasiteten er på 2x1060 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Scania DI 16 43 M dieselmotorer, hver med ytelse på 386 kW v/1900 o/min. Motorene driver Twin Teignbridge propellere via Twin Disc MGX-5135 A reduksjonsgear med oversetning 1,53:1. Fleksible koblinger er merke Centalink M55. Losbåten har en speed på 23 knop.

Ventilasjonssystemet ombord, inkludert styrehus air-condition, er levert av Servex AS, og brannslukkingsanlegget er type Halotron 2B.

Dekk
Hydraulikkanlegg er levert av HydroSwede, og vinduer er fra Wingerden, mens vindusviskere kommer fra Doga. Utvendige dører og to luker er fra Libra-Plast, og fendere er levert av PUT-Teknik. Hempels epoxy/polyurethane malingssystem er benyttet på fartøyet.

Tradisjonell bordingsplattform er montert på fordekket, og på akterspeilet er en redningsplattform. Teleskopisk redningsdavit er plassert tverrskips i akterkant av dekkshuset. På akterdekket er også en separat manøvreringsstasjon for å letteregjøre hurtig redningsoperasjon av personer som befinner seg i sjøen. Redningsflåter er fra Viking. Batterier er levert av Optima og batteriladere av Victron.

Elektronikk
Det elektroniske broutstyret er levert av Furuno og innbefatter black-box system, Furuno FAR-2117 radar, Furuno FCV-582L ekkolodd, Furuno SC-50 GPS kompass, Furuno GP-32 GPS, Furuno FA-100 AIS, SART radartransponder, Navpilot 500, Crewfinder RT-202 peiler og MaxSea kartprogram. De elektriske og elektroniske installasjonene er utført av Docksta Elteknik.

*

Dockstavarvet AB skal levere nok en losbåt med bnr. 539 i april. Bnr. 543 bygges for AG Marine og skal være klar for levering i juni. Verftet har fått kontrakt fra det Danske Fiskeridirektoratet for et fiskeriovervåkningsfartøy hvor det er opsjon på nok et fartøy. Levering av bnr. 541 er satt til desember.