
L/B «STEIN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Designet er basert på serien som ble bygget for Kystverket Rederi som ble avsluttet med «LOS 122». Nytt var imidlertid at båtene som ble bestilt gjennom Fachstelle Maschinenwesen Nord skulle kunne holde seg flytende selv etter kantring (self-righting), og i forbindelse med den første leveringen ble det avholdt en vellykket “turn-around” test.
L/B «STEIN» er bygget i aluminium og klasset i Germanischer Lloyd med isklasse E og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 16,80 m |
Lengde b.p.p. |
15,70 m |
Bredde | 5,20 m |
Draft lastet |
1,50 m |
Displacement | 33,3 t |
Drivstoffkap. |
3600 l |
Ferskvannkap |
200 l |
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Volvo Penta D 16 dieselmotorer hver med ytelse på 368 kW v/1800 rpm som er koblet til FPP propeller via Twin Disc MGX 5145 gear. Farten er ca. 20 knop basis max. displacement og 90% CSR med et bunkersforbruk på 7,5 l/NM. Verftet har stått for leveringen av styremaskin.
Det elektriske systemet baserer seg på 24 V DC forsynt av to generatorer på hovedmaskineriet. Det er også en Fischer-Panda dieselgenerator på 10 kW. En 45 W Kabola kjel sørger for oppvarming.
Diverse
Redningsflåter er fra DSB, og Norselight har levert en 500 W lyskaster og fire 200 W bauglys.
Furuno har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som innbefatter Furuno FAR-2117 B-6 radar, FAR-2117 B-4 radar, FE-700/200 ekkolodd, Furuno GP-50 GPS, Furuno NX-700B navtex, FA-150 AIS og 2 x Furuno Tecdis T-2136. Av annet utstyr kan nevnes Cassens & Plath kompass, Simrad AP50 autopilot, McMurdo SART og 2 x Sailor RT 2048 og RT 5020 VHF’s.