L/B «STEIN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

L/B «STEIN» ble levert til Kielpilots i Tyskland den 19. desember 2011 som byggenummer 568 fra Dockstavarvet AB. Dette er den sjette og siste båten i en serie losbåter som startet med byggingen av «Laboe» i desember 2010. Deretter fulgte «Holtenau», «Travemünde», «Schilksee» og «Bülk» som ble levert fortløpende i løpet av 2011.

Designet er basert på serien som ble bygget for Kystverket Rederi som ble avsluttet med «LOS 122». Nytt var imidlertid at båtene som ble bestilt gjennom Fachstelle Maschinenwesen Nord skulle kunne holde seg flytende selv etter kantring (self-righting), og i forbindelse med den første leveringen ble det avholdt en vellykket “turn-around” test.

L/B «STEIN» er bygget i aluminium og klasset i Germanischer Lloyd med isklasse E og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 16,80 m
Lengde b.p.p.
15,70 m
Bredde 5,20 m
Draft lastet
1,50 m
Displacement 33,3 t
Drivstoffkap.
3600 l

Ferskvannkap

200 l

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Volvo Penta D 16 dieselmotorer hver med ytelse på 368 kW v/1800 rpm som er koblet til FPP propeller via Twin Disc MGX 5145 gear. Farten er ca. 20 knop basis max. displacement og 90% CSR med et bunkersforbruk på 7,5 l/NM. Verftet har stått for leveringen av styremaskin.

Det elektriske systemet baserer seg på 24 V DC forsynt av to generatorer på hovedmaskineriet. Det er også en Fischer-Panda dieselgenerator på 10 kW. En 45 W Kabola kjel sørger for oppvarming.

Diverse

Redningsflåter er fra DSB, og Norselight har levert en 500 W lyskaster og fire 200 W bauglys.

Furuno har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som innbefatter Furuno FAR-2117 B-6 radar, FAR-2117 B-4 radar, FE-700/200 ekkolodd, Furuno GP-50 GPS, Furuno NX-700B navtex, FA-150 AIS og 2 x Furuno Tecdis T-2136. Av annet utstyr kan nevnes Cassens & Plath kompass, Simrad AP50 autopilot, McMurdo SART og 2 x Sailor RT 2048 og RT 5020 VHF’s.