L/B «WARNEMÜNDE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

L/B «WARNEMÜNDE» ble levert til Lotsbetrieb GmbH i Rostock, Tyskland den 19. desember 2012, på dagen ett år etter at kontrakten ble signert, som byggenummer 575 fra Dockstavarvet AB, Docksta i Sverige.

Båten skal opereres på vegne av Wasser- und Schiffahrtsdirektion Nordwest at JadeWeserPort, den nye dypvanns containerterminalen like utenfor Wilhelmshaven.

Designet er basert på serien av 17 meter båter levert til Kielpilots i 2010 og 2011, og som ble avsluttet med leveringen «Stein» i desember 2011 – omtalt i SR nr. 2/2012. Det nye designet har lengde v/vannlinje på 18,5 meter og skal oppfylle krav om “max. 0.95 g at the steering position at 25 knots in 2.5 m waves”.

L/B «WARNEMÜNDE» er designet av Jonas Björklund, bygget i aluminium og klasset i Germanischer Lloyd. Fartøyet er arrangert med hevet styrehus med 360 graders oversikt og plass til to mannskap pluss los. I messen er det plass til syv personer. Hele dekkshuset er arrangert for å møte kravet om støynivå inne på under 65 db(A) ved 90% MCR.

Hoveddata:

Lengde o.a. 19,40 m
Lengde w.1.
18,50 m
Bredde 5,45 m
Draft max.
1,50 m
Displacement
35 t
GT 56
Drivstoffkap.
3700 l
Ferskvannskap. 200 l

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Volvo Penta D 16 – MH dieselmotorer som hver utvikler 500/550 hk v/1800 rpm, og som er koblet til FPP propeller og Twin Disc MGX 5145 gear. Farten er ca. 25 knop basis 34 tonn displacement med et bunkersforbruk på 7,5 l/NM.

To Bosch generatorer produserer strøm ombord, og AC systemet forsynes av en 12 kW Perkins/Stamford aggregat. Styremaskin er levert av Servo Hydraulic.

En 45 W Kabola kjel sørger for oppvarming i kombinasjon med waste heat fra maskineriets ferskvannsproduksjon. Systemet gir også varme til operasjoner på dekk.

Diverse

Hydro Swede har levert hydraulisk utstyr til båten, og vindusleveransen er håndtert av Wingerden. Dekksoverflatene er utført av Tarkett, og Peters & Bey har sørget for sikkerhetsutstyr. Båten har en redningsflåte fra DSB på 10 personer. Fartøyet er oppmalt med International Maling produkter.

Innredningsarbeidet er utført av Såthes Snickeri, og i styrehuset er det Recaro førerstoler.

Elektronikk

Furuno har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som innbefatter 2 x Furuno FAR-2117 radar, Furuno AP-50 autopilot, FE-700 ekkolodd, Furuno GP-150 GPS, Cassens & Plath kompass, Furuno SC-50 sat.kompass, Furuno FMD-3200 Ecdis, Furuno FA-50 AIS og 2 x Furuno FM-8900S radiostasjon.

Alarmsystemene ombord kommer fra Volvo Penta, Böning og Servo Fighter.

Dockstavarvet AB skal fremover levere tre fartøyer av type IC 16 M.