MS «Lifisk»

Partsrederiet Thore Ingolf DA på Straume utenfor Bergen fikk 8. august overlevert en 21 meter lang snurper fra Vaagland Båtbyggeri AS. Båten var verftets byggenummer 133, og den første som er bygget i Vaaglands nye overbygde tørrdokk.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hoveddata

Lengde o.a. 21.22 m

Lengde p.p. 19,00 m

Bredde største 7,50 m

Dybde i riss 3,95 m

Dypgående 4,45 m

Båten er klasset for Bankfiske 1, og har tre RSW-tanker som rommer til sammen 150 m3 fisk. Innredningen har fasiliteter for til sammen 10 personer.

Bruttotonnasjen er 200 tonn og nettotonnasjen 80 tonn. Tankkapasitetene er 44,8 m3 brennstoff, 9,5 m3 ferskvann og 1,4 m3 smøre- og hydrolikkolje.

Maskineri

Hovedmotoren er en Mitsubishi S6R2-MPTK-F dieselmotor på 720 hk ved 1400 o/min., koblet til et Finnøy P48.15.185 propellanlegg, via et Finnøy G30 FKV reduksjonsgear. Oversetningen er 3,91:1. Fremdriftsmaskineriet gir båten er fart på 10,1 knop.

Styremaskinen er en Tenfjord, som betjener et VBAS ror. Båten har også to Mjosundet Båt og Hydraulikk sidepropellere, en på 120 hk forut og en på 150 hk akter. Strømforsyningen besørges av to Mitsubishi 6D24TC dieselmotorer, som driver hver sin Stamford generatorer på 250 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum og RSW-kjøleanlegget fra Midt-Troms Kjøleservice. Isolasjonsarbeidene er utført av Norisol Norge AS og ventilasjonsanlegget av Wangsmo. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern, mens varslingsanlegget er type Scana Servoteknikk.

Dekk

Notvinsj og dekkskraner er fra SMTriplex, snurpenotvinsjen fra Mjosundet Båt og Hydraulikk, fiskepumpen fra Rapp Hydema og vacuumpumpesystemet er fra Optimar.

Vinduer og lysventiler er levert av Marine Aluminium, mens Brdr. Markussen har forsynt båten med blokkutrustning. Anker og kjetting er fra Erling Haug, som også har levert livrednings- og brannslukkingsutstyr. Lanterner og lyskastere er fra Norselight, mens båten er overflatebehandlet av Korrosjon Consult med malingprodukter fra Star Maling og Lakkfabrikk.

Innredning

Fartøyet er som nevnt innredet for en besetning på 10 personer, og det meste av innredningsarbeidet er utført av Norisol Norge. Møblene er fra Troldmyr Møbelfabrikk mens bysseutrustningen kommer fra Rolf Maridal AS. Elmarin har stått for det elektriske arbeidet, inkludert hovedtavle og startapparat.

Elektronikk

De elektroniske installasjonene er utført av Moltech Norge, og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret består blant annet av en Litton 10 cm 250 og en 3 cm 180 radar, Simrad EQ 55 ekkolodd, en Kaijo 208 og en Furuno CH-70 sonar, Sailor RE 2100 radiostasjon, Sperry SR 120 gyrokompass og Simrad Robertson AP9 Mk3 autopilot, Koden 912 GPS, Phontech intercom, Sailor RT 2048 og RT 4822 VHF’er og Tron 40S nødpeilesender. Mobiltelefonen er en Nokia Cardphone og antenneutrustningen er fra Comrod.