MS «Solund» er overlevert fra Maritime Partner til Vidar Hop Skyssbåter

MS «Solund»

Vidar Hop Skyssbåter i Solund har fått overlevert hurtigbåten «Solund» fra Maritime Partner. Fartøyet har en kapasitet på 23 passasjerer samt noe last.

Det nye fartøyet har fått design-benevnelsen Alusafe Cat 16 og er en nyutviklet modell fra verftet i Ålesund. Den er bygget med maksimal komfort og innredet med materialer og utstyr i nært samarbeid med rederiet. Båten går rett inn i rutetrafikk på sambandet Hardbakke - Kolgrov - Utvær i Solund kommune.

Hoveddata:

  • Navn: «Solund»
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer:
  • Design: Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen
  • Lengde: 16,49 meter
  • Bredde: 6 meter
  • MMSI: 257090580
  • Rederi: Vidar Hop Skyssbåter
  • Motor: 2x Volvo D13 MH-500
  • Effekt: 2x 368 kW
  • Propeller: West Mekan
  • Interceptor: Zipwake
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad - Marinelektronikk AS
  • Sidepropeller:4x SH160
  • Kran: Palfinger PC2700
  • Fart: 25 knop inkl. mannskap og passasjere

Fartøyet og salongen er designet etter krav for universell utforming og utstyrt med elektrisk heis/landgang akter, samt adkomst via fordekk. Den universelle utformingen oppfyller dermed kravene for å frakte handikappede passasjerer. Styrhuset er adskilt fra passasjersalongen og det er separate toalett for mannskap og passasjerer.

Rutebåten er ifølge verftet blant de mest miljøvennlige av denne typen. Motorene er i henhold til siste utslippskrav og godkjent etter den nye IMO Tier III forskriften for rensing og redusert utslipp av avgasser. Båten har også en kran slik at last kan håndteres til og fra øyene man skal trafikkere.

Rederiet har strenge krav og store forventinger for å få en båt tilpasset sine behov og krav til kvalitet.

- Vi er veldig glad for å ha innfridd kundens krav og fått levert båten i denne spesielle perioden med Covid og krig i Ukraina. Vi takker rederiet for det gode samarbeidet gjennom byggeperioden, sier Peder Myklebust, CEO i Maritime Partner.

- Båten leverer helt klart opp til forventningene sier Vidar Hop, reder og kaptein på turen ‘’hjem’’.

Kryssingen av Stad ble en god prøve og båten oppførte seg veldig fint selv i grov sjø.

- Vi holdt god fart over den værharde strekningen og båten håndterte det på en fortreffelig måte. legger han til.

Arne Dybvik (tv) og Vidar Hop tar hverandre i hånden.

«Solund» er bygget i resirkulerbart aluminium og skroget er utviklet i samarbeid med Ola Lilloe-Olsen i Lilloe-Design AS. Båten er utrustet med diesel fremdrift og faste propeller. Marsjfarten er 25 knop og båten er bygget etter Sjøfartsdirektoratets regler for passasjerskip, med fartsområde 3.

Utstyr:

Det nye fartøyet er utstyrt med 2x Volvo D13MH-500 med en totaleffekt på 736 kW levert av J.W. Gulliksen. Videre er den utstyrt med faste propeller fra West Mekan. Sidepropellene er 4x SH160 fra Sleipner. Gear er av typen ZF500 fra KGK.

Interceptor er av typen Zipwake. Navigasjon og kommunikasjon levert av Marineelektronikk med utstyrt fra Furuno og Simrad.

Innredning er gjort av Isowest. Elektrisk installasjon er gjort av Midsund Elektro. Dører og luker er levert av Libra-Plast. Passasjersetene er levert av West Mekan mens Norsap har levert stolene på bro.

«Solund» er videre utstyrt med en Palfinger PC2700 kran.

Rørarbeidet om bord er gjort av Rørtek. Landgang er fra Undertun Industri. Sikkerhetsutstyrt er levert av Survitec, mens brannslukkingsanlegget i maskinrom er av typen Firepro FP3000 fra Florø Brannvernservice.

Fartøyet er malt i maling fra Jotun.