«MV Liv» er designet av Lindstøl Skip.

«MV Liv»

Det var etter omfattende anbudskonkurranse at Norwegian Rig Shuttle (NRS) ble tildelt kontrakt på bygging og drift av den nye ambulansebåten i Sande kommune av Helse Møre. Båten ble kontrahert og bygget hos Maritime Partner i Ålesund.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet, en Alusafe Cat 21 bygger videre på ambulansebåten «Thea Jensen» som ble levert i 2020. Dette er en velprøvd modell som har bevist sine gode sjøegenskaper. Designet er av Arne Lindstøl ved Lindstøls Skip. Skrogene har effektive, moderne linjer med lav motstand gjennom vannet som har vært utprøvd på flere hurtigbåter med stor suksess. Dette reduserer effektbehovet på maskineriet og dermed reduseres også utslippene.

Norwegian Rig Shuttle AS (NRS), er et privateid rederi fra Gulen kommune i Vestland fylke. Rederiet driver og opererer fartøy innen vakt, passasjer og godstransport. Den nye versjonen til NRS har en ytterligere funksjonalitet bygget inn i forhold til forrige leveranse. I tillegg til å ha egen sykelugar med et fullverdig akuttmedisinsk tilbud, har denne versjonen en passasjersalong med kapasitet for 30 passasjerer.

Båten skal altså i tillegg til akuttoppdrag som ambulansebåt, benyttes i pendlerrute og til transport av brannpersonell og kommunalt helsepersonell.

Bygget i aluminium

Båten er utstyrt med hydraulisk landgang i baugen, samt båreheis akter. Dette gir god tilgang til både lave og høye kaier fra baug og begge sider akter.

Hoveddata:

  • Navn: «MV Liv»
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer:
  • Design: Alusafe Cat 21 - Lindstøl Skip
  • Lengde: 22,9 meter
  • Bredde: 7,8 meter
  • Tonnasje: 115
  • IMO-nummer: 9964998
  • Rederi: Norwegian Rig Shutle
  • Motor: Volvo IPS 900 - J.W Gulliksen
  • Propell: J.W Gullikesen
  • Generator: Fisher Panda - Fisher Panda
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Marinelektronikk
  • Brannslukningsutstyr: Novec - Nortronik/ACEL
  • Innredning: Maritime Montering Nord
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Mannskapsstoler: NorSap 1000 - NorSap

- Vi i NRS er selvsagt stolte over å kunne sette denne flotte båten inn i ambulansetjenesten på Larsnes og ta fatt på oppdraget. Med høyt fokus på sikkerhet og universell utforming er vi sikre på at ambulansebåttjenesten vil bli utført på en god måte. Et viktig verktøy her vil være båtens båreheis akter og hydraulisk landgang på fordekket, der tilkomst for transport av pasienter kan foretas fra for eksempel flytebrygger og helt på til høye kaier, sier daglig leder Kjetil Hantveit»

«MV Liv» er bygget i miljøvennlig og resirkulerbart aluminium. Den er blitt utrustet med Volvo motorer med IPS fremdriftssystem. Motorene er utrustet med det siste i renseutstyr (SCR) og oppfyller de strengeste utslippskravene fra nasjonale og internasjonale myndigheter (IMO Tier 3 krav).

På babord side er det en romslig passasjerlugar med inngang både fra for- og akterdekk.

Mannskapet har eget hvilerom. Sykelugaren med separat inngang fra akterdekket har utstyr for akuttmedisinsk behandling iht kravene fra Helseregionen. Båten er utrustet med det siste innen navigasjon, kommunikasjon og overvåkning og er sertifisert etter Sjøfartsdirektoratets regler for liten kystfart.

- Vi er veldig stolte av å ha fått levert ytterligere en båt av dette designet. Sammen med konstruktør og reder har vi utviklet denne båttypen til å være noe av det beste innen ambulansetjenesten til sjøs. Reder har vært en utrolig god samarbeidspartner for å få til et så godt resultat som vi ser i dag og vi takker så mye for tilliten og oppdraget, sier Henrik Myklebust, VPS i Maritime Partner.

Utstyr:

«MV Liv» er utstyrt med en Volvo IPS 900 hovedmotor levert av J.W Gulliksen, som også har levert propellene til fartøyet. Generatorene er av typen Fisher Panda fra Fisher Panda Norge.

Innredningen om bord er gjort av Maritime Innredning Nord, mens mannskapsstolene, av typen NorSap 1000, er levert av NorSap som også har levert stolene i sykelugar. Passasjersetene er fra West Mekan.

Elektronikken om bord er levert av Marinelektronikk. Livbåter av typen Zodiac er levert av Survitec, mens redningsvester kommer fra Hansen Protection.

Den elektriske installasjonen og engineering er gjort av Midsund Elektro.

Rørarbeidet er utført av Tekken. Dører og luker er levert av Libra-Plast mens landgang kommer fra Undertun. Pumper er levert av Ydra.

Brannlsukkingsanlegget er av typen Novec levert av Nortronik og ACEL. Toalettene om bord kommer fra Jets. Fartøyet er malt i maling fra Jotun.