Den nye brannbåten er oppkalt etter Trondheims tidligere ordfører, Rita Ottervik.

MS «Rita Irene»

Ålesunds firmaet Maritime Partner AS har overlevert en ny brannbåt til Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS (TBRT). Fartøyet har fått navnet n etter Trondheims mangeårige ordfører Rita Ottervik (AP).

Publisert

Den nye båten med designbenevnelsen ALUSAFE 1800 FIFI er en videreutvikling av båten levert til Bergen Brannvesen i 2016 (MS «Sjøbrand») og er således en velprøvd båt. Den tar med seg alle de gode egenskapene fra den tidligere båten og sammen med Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS har den blitt tilført ytterligere forbedringer og utstyr. 

Alusafe 1800 FIFI er en hurtiggående singelskrog design velegnet for høy fart i dårlig vær. Det nye fartøyet er utrustet som en redningsskøyte med avansert utstyr for brannbekjempelse, dykking, samt bistand ved akutt forurensing i TBRTs ansvarsområde. 

Med ett skrog tilpasset både fart og operasjon i grov sjø egner den seg perfekt til oppdraget i hele området som strekker seg fra Råkvåg/Agdenes og Indre Fosen kommune inn til kommunegrensa mot Inderøy kommune.

Brann og redningsutstyr

- «Rita Irene» er utrustet med vannkanoner, kran, to kraftige søkelys og varmesøkende kamera med funksjon for deteksjon av oljesøl (FLIR). Vannkanonene er koblet til en pumpe med en kapasitet på 6000 liter i minuttet, som er drevet av en separat motor. Denne løsningen gjør at vannkanonene og pumpen kan opereres helt separat av hovedmotororene slik at full manøvreringsevne opprettholdes under alle forhold, sier Henrik Myklebust, Vice President Sales i Maritime Partner.

Fremdriftssystem

Fremdriftssystemet er av typen Volvo Penta IPS system. Dette er et meget driftssikkert og drivstoffbesparende system som i tillegg har gode manøvreringsegenskaper. Det er velegnet både for hurtige utrykninger og transitt, samtidig som det har veldig gode egenskaper for operasjoner i sakte fart under søk og redning. Det har i tillegg en funksjon som gjør at båten kan holdes i fast posisjon når oppankring ikke er mulig.

- Dette blir en lenge etterlengtet erstatning for dagens brann- og redningsbåt som nå er 25 år gammel og moden for utskiftning. Beslutningen om å skifte ut eksisterende fartøy bygger på en grundig maritim ROS-analyse av potensielle hendelser vi kan komme ut for i vårt ansvarsområde, samt erfaringstall gjennom mange år, forteller Ola Kviteng, avdelingsleder for Beredskapsavdelingen i TBRT. 

- Vi har også vektlagt at båten skal ha fasiliteter om bord for å kunne være en lederstøtteplattform på store og langvarige hendelser, f.eks oljevernaksjoner og naturkatastrofer, og vil uten tvil ta den maritime beredskapen i Trondheimsfjorden til nye høyder.

Hoveddata:

  • Navn: «Rita Irene»
  • Verft: Maritime Partner 
  • Byggenummer: 2268
  • Design: ALUSAFE 1800 FIFI
  • Lengde: 18,85 meter
  • Bredde: 5,1 meter
  • MMSI: 258030250
  • Rederi: Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS
  • Motor: Volvo Penta D13 - J.W Gulliksen
  • Thruster: Sidepower SH240+SH160 - Sleipner Motor
  • Propell: IPS 1050 - J.W Gulliksen
  • Generator: Nogva Nanni QLS32T
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad - Marinelektronikk
  • Brannslukningsutstyr: Firepro FP3000 - Florø Brannvernservice
  • Livbåter: Survitec 
  • Elektrisk installasjon: Alfred Nesset AS
  • Toppfart: 35 knop

- Da vi laget kravspesifikasjonen til denne nye båten la vi lagt stor vekt på å implementere den mest moderne tilgjengelige teknologien til vår bruk, samt at den skal ha stor nok toppfart til å redusere vesentlig tiden vi bruker frem til de nødstilte, sett i forhold til dagens brannbåt. Så det nye fartøyet representerer et kvantesprang for oss, både teknologisk og kapasitetsmessig. Nå gleder vi oss til å ta den nye båten i bruk, sier Roy Welle, Skipsfører og Fagansvarlig Sjøredning i TBRT.

- Vi er veldig stolte og glade for å få levere en ny Alusafe 1800 FIFI. Dette befester vår posisjon som den ledende leverandøren av de største og mest avanserte brannskøytene i Norge, avslutter Henrik Myklebust, i Maritime Partner.

Prisen er rundt 22 millioner kroner.

Utstyr: 

«Rita Irene» er utstyrt med Volvo Penta D13 hovedmotor levert av J.W Gulliksen, som også har levert propeller av typen IPS 1050 samt brannpumpemotor av typen Volvo D4-270. 

Generatorene er av typen Nanni QLS32T fra Nogva Motorfabrikk. Thruster er fra Sleipner av typen Sidepower SH240+SH160.

Brannpumpen er av typen MU 125-250 (6000 l/m) fra Pompe Garbarino S.P.S mens brannmonitorene er av typen Force 80 robotic nozzle fra Unifire. 

Navigasjon- og kommunikasjonsutstyret er levert av Marinelektronikk med komponenter fra Simrad og Furuno. Samme selskap har også levert EPIRB/SART. Innredningen om bord er levert av Maritime Innredning Nord AS, mens mannskapsstolene er fra Norsap. Passasjerstoler er fra West Mekan. Vinduer er levert av henholdsvis Ertec og Strigin mens dører og luker er fra Libra-Plast. 

Livbåter og det øvrige redningsutstyret er fra Survitec. Brannslukking i maskinrommet er besørget av Florø Brannvernservice av typen Firepro FP3000. Dekks- og søkelys kommer fra Glamox.

Det elektriske designet samt installasjon er gjort av Alfred Nesset AS. Capstaner om bord er av typen TENFJORD N185-1000 fra Tenfjord Industrier. Ventilasjon er levert av KAMO.