«Skyrunner» er den første av seks fartøy som Maritime Partner skal leveres til IWS.

MS «Skyrunner»

Maritime Partner AS har nylig levert første skipssett bestående av redningsbåt og arbeidsbåt til IWS (IWS Fleet AS). Redningsbåten, en ALUSAFE 700 FRC og arbeidsbåten, en ALUSFE 1250 WF er begge installert om bord i moderskipet «IWS Skywalker».

Publisert

Arbeidsbåten har fått navnet «Skyrunner» og er spesialbygget for transport av servicepersonell og gods fra servicefartøyet til vindturbinene.

IWS Fleet AS ble etablert med ambisjon om å bidra til opptrappingen av offshore vindkraft som en del av overgangen til fornybare energikilder. Selskapet tar sikte på å ta en ledende rolle i denne overgangen ved å tilby en rekke tjenester som spenner fra drift av servicefartøy, ingeniør-, konstruksjons- og vedlikeholdstjenester samt rådgivning for ulike stadier av vindparkkonstruksjon og drift. 

Første av i alt seks skip

«IWS Skywalker» er første skip i en serie på totalt seks fartøy som rederiet har bestilt. De neste vil bli levert i løpet av 2024 og 2025. 

Hoveddata:

  • Navn: «Skyrunner» 
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer: 2252
  • Design: ALUSAFE 1250 WF
  • Lengde: 13,15 meter
  • Bredde: 3,85 meter
  • MMSI: 232051753
  • Rederi: IWS Fleet AS
  • Motor: D6-IPS 500 - J.W Gulliksen.
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Marinelektronikk
  • Brannslukningsutstyr: Frode Brannvernservice
  • Livbåter: Survitec
  • Elektrisk installasjon: IS Elektro
  • Interiør: Isowest
  • Mannskapsstoler: NorSap 800 - NorSap
  • Vinduer: Ertec
  • Maling: Jotun

Maritime Partner skal levere redningsbåt til alle disse seks fartøyene samt arbeidsbåt til fire av dem. 

- Vi bekrefter satsingen på offshore vindkraft med denne leveringen. IWS er en kunde med store ambisjoner innen vindkraft og det at de har valgt Maritime Partner som leverandør av både redningsbåt og arbeidsbåt er vi svært stolte over, sier Henrik Myklebust, Vice president Sales i Maritime Partner. 

- Vi har jobbet målrettet inn mot dette viktige markedet i flere år nå og har opparbeidet oss gode referanser og vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med IWS for de neste leveringene. Både skrog og overbygg er produsert i delvis resirkulert aluminium som kan resirkuleres på nytt når båtens levetid er over. I tillegg er motorene som er installert av de mest miljøvennlige som er på markedet, fortsetter Myklebust.

Kvalitet og komfort

ALUSAFE 1250 WF blir utrustet med gyrostabilisator for å forbedre arbeidsmiljøet og komfort for teknikerne og mannskapet. Fremdriftsanlegg er av type Volvo Penta IPS som oppfyller de nye strenge utslippskravene som EU har pålagt skipsindustrien (IMO Tier III). 

Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, økt komfort, brukervennlighet og lett serviceatkomst er blant egenskapene til dette fartøyet.

Utstyr: 

«Skyrunner» er utstyrt med D6-IPS 500 fra J.W Gulliksen. Elektronikken om bord er levert av Marinelektronikk med komponenter fra Garmin, Sailor og Jotron. 

Den elektriske installasjonen er gjennomført av IS Elektro. Livbåter er levert av Survitec, mens livvestene er fra Hansen Protection. 

Interiøret er levert og installert av Isowest. Brannslukking i motorrommet er fra Frode Brannvernservice. Mannskapsstolene er av typen NorSap 800 fra NorSap. Vinduene er fra Ertec mens fartøyet er malt i maling fra Jotun.