M/F «AGERSØ III»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Søby Værft A/S, Ærø i Danmark fortsetter å bygge ferger. M/F «AGERSØ III» ble overtatt av Agersø Omø Færgene (Slagelse Kommune) den 26. august 2012 som verftets byggenummer 106. Det er bare fire måneder etter at «Faaborg III» ble ferdigstilt ved verftet.

Også denne gangen er fergen bygget i henhold til design fra A/S Jørgen Petersen og er av typen pendelferge (dobbeltender). Skroget er bygget i Polen ved Finomar Spolka i Szczecin.

Fergen er over 38 meter lang og har plass til 98 personer på sommerstid og 60 om vinteren. Bildekket har kapasitet på 19 personbiler. Fartøyet skal ha kostet vel 40 millioner danske kroner.

«AGERSØ III» avløser «Agersøfærgen» som ble bygget i 1993 og nå er til salgs. Den nye fergen ble introdusert på ruten Stigsnæs - Agersø den 1. september.

Utseendemessig skiller fergen seg noe fra andre nyere pendelferger idet «AGERSØ III» ikke har de fire motorcasings, men kun to som er ført opp gjennom brodekket. Dette fører dessuten til bedre plass på bildekket. Under hoveddekk er det tre vanntette rom i stedet for de vanlige fire.

Fergen er arrangert med en nederste passasjersalong med 14 sitteplasser. Passasjerområdet fungerer også som handicapområde med direkte adgang fra bildekket. Denne salongen er også utpekt til samlingssted ved eventuell evakuering og utstyrt med sidedør. Det er også evakueringssted på hoveddekk.

På hoveddekk er også innredning med kontor, dagrom og toalet/bad for mannskapet. Dekket ovenfor utgjøres alene av passasjersalongen med 46 sitteplasser, samt åpne soldekk i begge ender.

Et spesielt trekk ved fergen er at varme fra kjølevannet brukes til oppvarming i innredningen ved landligge over natten.

M/F «AGERSØ III»

Fergen betjenes av en besetning på tre om sommeren og to om vinteren. Fartøyet er klasset i Bureau Veritas til BV1, +Hull, +Mach, Ro-Ro Passenger Ship Coastal area, +AUT-UMS, ICE.

Hoveddata:

Lengde o.a. 38,40 m
Bredde
11,50 m
GT 406
NT
122
DW
194 t
Dypgang
2,00 m
Displacement
556 t
Passasje kap.
98/60
Bilkap.
19
IMO
9649677

Maskineri

Det dieselmekaniske fremdriftsanlegget utgjøres av to Scania DI16 42M motorer med total ytelse på 748 kW, levert av Nordhavn, og to Schottel SRP 330 propeller. Farten er ca. 10,5 knop.

Strømforsyningen besørges av to Sisu GAIM motorer hver på 110 kVA. Azcue har levert pumper, ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Servex og brannslukkingsanlegget i maskinrommet kommer fra Fire Eater.

Diverse

Novenco har levert brannslukkingssystem for bildekk og innredning, og Göpfert har supplert skumkanon. Faaborg Jern har levert luker, branndører og skott. Oil Power Hydraulics har stått for hydraulikkleveransen. Vinduer er fra C.C. Jensen,vanntette dører er fra Winel og fergen er oppmalt med Hempel malingsprodukter. Redningsutstyret er av Viking fabrikat.

Søby Værft har tatt seg av innredningsarbeidene, Banco har levert paneler på innvendige skott og Søby Skibselektro har utført elektro arbeidene.

Overvåknings-/alarmsystemet er fra Emerson, og Furuno Danmark har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord som er installert av Søby Skibselektro.

Søby Vært A/S’ reparasjonsavdeling har stadig godt belegg med diverse stålarbeider, og motoravdelingen er i gang med et større renoveringsarbeid av en slepebåt. På nybyggfronten arbeides det med flere interessante forespørsler.