Søsterskipet "Værøy"

M/F «BARØY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Så var turen kommet til den tredje gassfergen i serien på fire ved Gdanska Stocznia Remontowa S.A. M/F «BARØY» ble overlevert til rederiet, Torghatten Nord AS, Tromsø, den 13. desember 2012 som verftets byggenummer 612/3. De to foregående nybygde fergene var «Landegode» og «Værøy». LMG Marin AS har stått for konseptutvikling, design og engineering av fartøysklassen.

Kontrakten mellom rederiet og Statens Vegvesen ble i sin tid opplyst å være på nesten 1,4 milliarder kroner. Kontrakten har 10 års varighet fra 2013 og forutsetter fire gassferger og to ordinære dieselferger, samt reserveferge.

Gassdrift fører til at NOx utslippene reduseres med 90% og CO2 utslippene med 25% (eller 40% ifølge produsenten) i forhold til konvensjonell diesel fremdrift.

Fergen er utstyrt med sidestabilisatorer som fører til mindre krenging i høy sjø. I salongen er 60% av sitteplassene utstyrt med komfortable lenestoler. Passasjerkapasiteten er på 390. Kapasitet for personbiler er ca. 120, eller 12 trailere og 80 pbe. Dette betyr en økning på 30% fra situasjon fra tidligere ruteservice.

M/F «BARØY» skal inn på rutesambandet Lødingen-Bognes, har Tromsø som registreringshavn og er klasset i DNV til ✠1A1, R0(nor), Car Ferry A, E0, GAS FUELLED. Fergen har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,00 m
Lengde b.p.p. 91,39 m
Bredde største
16,80 m
Dypde i riss 5,50 m
Draft 4,20 m
Pbe 120
Trailers
12
Passasjer kap. 390
DW 650 t
GT 5651
NT 2455
LNG tank 150 m3
IMO 9607394

Maskineri

Disse Torghatten Nord fartøyene er de første som tar i bruk Rolls-Royces Hybrid Shaft Generator (HSG). HSG er et avansert elektrisk system som åpner for mer fleksibel bruk av fart på motor og propeller, slik at effekten blir maksimal og drivstoff-, CO2- og NOx-utslippene reduseres. Gassmotor og integrert ror- og propellsystem (Promas) fører samlet til en reduksjon i CO2-utslipp på ca. 40% sammenlignet med konvensjonelle fartøyer. Leveransen inkluderer hovedtavle og integrert automasjonssystem ACON samt PMS systemet, utviklet spesielt for LNG-drevne skip. Eltek har levert UPS.

Motor er av typen Bergen B35:40 V12PG som har ytelse på 5250 kW v/750 o/min og propellanlegg type Kamewa. Styremaskineri er type Tenfjord og fjernkontroll type Helicon X3. Gassmaskineri koplinger er type Vulkan Rato. LNG tanken er av Hamworthy fabrikat og er på 150 m3.

Fergen er utrustet med tre sidethrustere av type RRM TT1300. Strømforsyningen besørges av en MTU 16V 4000 M43S motor på 2240 ekW v/1800 o/min og en Marelli akselgenerator. Nødaggregatet er av Nordhavn fabrikat type GACE8-06E.

Pumpeleveransene er fra Grundfoss og Allweiler, og både Alfa Laval og RWO har supplert separatorer. Kompressorer kommer fra Sauer & Sohn, mens Ulmatec Pyro har stått for kjelutrustningen ombord. Tank sounding systemet er av RRM fabrikat.

For brannslukking har Autronica levert et vanntåke system og et skumanlegg, samt alarmanlegget.

Diverse

Fri høyde på øvre bildekk er 4,5 meter og på dekket under 2,5 meter. Akterrampen har bredde på 11,5 meter, mens baugrampen måler 5,5 meter.

MacGregor har hatt leveranser som luker, baugport m/rampe, akterport og akterrampe. NDM har levert dekksmaskineri, og vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har stått for lyskastere, mens flomlys er fra MariTeam.

Brude Safety har levert et MES Chute SRL med evakueringshøyde 4-25 meter. MOB-båt, FRB 650, m/davit er Noreq leveranser.

Styrehusstoler er fra Alu Design, bysseutstyr er av Beha fabrikat og toalettsystemet er fra Evac.

Navigasjonsutstyret er en leveranse fra ELSE Tech&Research Service, og KCC Spotka har tatt seg av kommunikasjonsutstyret ombord. Elecom har levert CCTV stystemet.

Nå gjenstår leveringen av “Lødingen” fra “Remontowa”.