
M/F «BASTØ III»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«BASTØ III» sies å være den største pendelfergen i Norge og har dobbelt bildekk i hele fergens lengde med kapasitet for 212 pbe og 550 passasjerer. På hoveddekk er det plass til 86 pbe og på shelterdekk 126. Alternativt er det plass for 18 vogntog pluss 86 personbiler. På shelterdekk er det fem meter fri høyde og hoveddekk 2,4 meter. Maksimum akseltrykk er 17,5 tonn på shelterdekk henholdsvis 3 tonn på hoveddekk.
Fergen skal trafikkere sambandet Horten-Moss og overtar etter «Sogn» som har vært innleid i en periode. Dette fergesambandet er Norges største. I 2004 ble det fraktet 2,6 millioner passasjerer og 1,3 millioner biler over Oslofjorden med Bastø Fosens tre ferger. Med ny ferge på plass økes kapasiteten med ca. 20%. Bastø Fosen har konsesjon på driften av sambandet frem til 31. desember 2015.
Remontowa har god erfaring med bygging av ferger og leverte blant annet to til Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS i 2002, «Volda» og «Eira».
M/F «BASTØ III» er klasset i DNV til klasse @1A1, R4, Ice C, Car Ferry A, Clean, E0. Propeller, rudder and shaft Ice 1 B-Class og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 116,20 m |
Lengde bildekk | 106,60 m |
Lengde p.p. | 99,60 m |
Bredde på spant | 19,00 m |
Bredde største | 19,50 m |
Dybde i riss h.dekk | 5,60 m |
Dybde i riss sh.dekk | 8,45 m |
Dypgående max. | 4,85 m |
GT | 7310 |
IMO nr. | 9299408 |
Tankkapasiteter er 350 m3 brennolje og 120 m3 ferskvann.