
M/F «EDØYFJORD»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/F «EDØYFJORD» skal gå i rute på Smøla i sambandet Edøya - Sandvika. Fergens kapasitet er på 50 personbiler og 146 passasjerer, mannskapet inkludert. Det innebærer vesentlig økning i forhold til nåværende drift. Fergen er bygget for seiling i fartsområde C (åpne havstrekninger inntil 5 nm).
Fergen er bygget i henhold til DNV ✠1A1, Car ferry B, Clean E0, R3 (nor) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 66,40 m |
Lengde bildekk |
59,40 m |
Største bredde | 13,60 m |
Dybde i riss bildekk |
5,55 m |
Pbe kap. |
50 |
Vogntog |
4 |
Pass./mannskap kap. |
146 |
Max. dekkslast |
200 t |
GT |
1632 |
Dwt | 304 |
IMO NR. |
9614713 |
Tankkapasitetene er 82 m3 drivstoff og 12 m3 ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av 2 x CAT C32 ACERT dieselmotorer hver med ytelse på 746 kW som driver 2 x Schottel Twinpropeller STP 0550 FP. Strømforsyningen besørges av 2 x CAT C9TA motorer hver med 162 kW ytelse. Maksimum fart oppgis til cirka 14 knop.
Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og sanitærutstyr kommer fra Ahlsell Norge. Allweiler har levert pumper, og Autronica hadde leveransen av brannslukkingssystemer til fergen.
Dekk/innredning
Brude Safety har levert evakueringssystem, redningsflåter og løst redningsutstyr. MOB-båt og davit er Noreq leveranser. Libra Plast har levert utvendige ståldører og GRP dører, vanntette skyvedører kommer fra IMS mens Undertun har supplert elektriske skyvedører for bildekk. Ankervinsj er fra Rapp Hydema, og PMC Servi Technics har stått for hydraulikkanlegg. Schindler Stahl Heiser har levert passasjerheis.
Vindusleveransen er fra Kongsberg Evotec, og vindusviskere kommer fra O.S. Solhaug. Fergen er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og de elektriske installasjonsarbeidene er tatt hånd om av Acel AS. Høglund Marine Automation har levert automasjonssystem, og den elektroniske utrustningen kommer fra Sigurd Solberg.
❊
Fiskerstrand Verft AS er for tiden fullt belagt med reparasjoner og ombygginger. Den største jobben er selvsagt reparasjon av det brannskadde hurtigruteskipet “Nordlys”. Skipet skal i rute fra Bergen ca. 21. mars.