Fotos: Harald Valderhaug.

M/F «FANAFJORD» – M/F «RAUNEFJORD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Yards AS, Brattvaag kunne hhv. 17. januar og 8. februar overlevere ytterligere to av de fem gassfergene bestilt av Fjord 1, Florø. M/F «FANAFJORD» har byggenummer 114 og M/F «RAUNEFJORD» byggenummer 115. LMG Marin har stått for designet, og skrogene er bygget ved Aker Tulcea i Romania.

Den totale kontraktssummen for de fem fergene er rundt 1,3 milliarder kroner, og Ruukki har levert stål til nybyggene. «Fanafjord» og «Raunefjord» skal inn på fergesambandet Halhjem – Sandvikvåg der «Bergensfjord» allerede er i operasjon. Dette er det tredje største fergesambandet i landet, og tilførsel av LNG skal skje fra terminal på Halhjem. Fergeleiene måtte forøvrig bygges om for å kunne ta imot de nye fergene.

Fergenes passasjerkapasitet er på 536, og kapasitet for personbiler er 212. De nye fergene forkorter seilingstiden med 15 minutter til 37 minutter ved en fart på 21 knop. Utslippforbedringen har vært en nøkkelfaktor for satsingen på LNG-ferger. Men nylig fremstod det påstander i pressen om at de tre fergene i Halhjem – Sandvikvåg-sambandet ville få tre ganger større CO2 ustlipp enn de fire dieseldrevne fergene som har betjent strekningen basert på 21 knops fart. Dette rimer dårlig med oppgitte 20/25 prosents reduksjon. Men i regnestykket som ble fremlagt, ble det ikke tatt hensyn til utslipp per transportert bil i betraktning av at kapasiteten økes med hele 70 prosent. Så kan man spørre om i hvilken grad den økte kapasiteten blir utnyttet, og når man forventer full kapasitetsutnyttelse.

M/F «FANAFJORD» – M/F «RAUNEFJORD»
er bygget for Fartsområde 3 og har klasse i DNV 1A1, R3, Car ferry B, E0, RP, CLEAN GAS, (NOR).
Hoveddata:

Lengde o.a.
129,80 m
Lengde b.p.p.
122,40 m
Største bredde
18,70 m
Dybde i riss 2. dk.
6,15 m
Dybde i riss 3. dk.
9,20 m
Dypgående max.
ca. 4,75 m
GT
ca. 4325
Pbe. kap.
212
Trailers
18
Pass. kap.
ca. 600
IMO nr.«Fanafjord»
9344758
IMO nr. «Raunefjord»
9344772

De to LNG tankene er hver på 125 m3 og er plassert på tanktopp. LNG cryogentank/gassystem er fra Cryo AB.

Maskineri
Fergene er utstyrt med to Bergen KVGS-12G4 gassmotorer hver med ytelse 2650 kW og to KVGS-16G4 hver på 3540 kW. Det

Redningsutstyret omfatter MES system og brann- og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety samt MOB-båt fra Norsafe. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS.

Bohamet har levert vinduer, vindusviskere er type Wynn og Dimo har levert hydraulikk. Sotra Marine Produkter har stått for leveranse av anker og kjetting. Lanterner kommer fra Norselight, og Glamox har levert lysarmaturer.

Fergene er oppmalt med malingssystemer fra Internasjonal Maling. Under vannlinjen er det anvendt Intershield 300 og Intersleek 700, og over vannlinjen benyttet Intershield 300 og Interfine 979. Deler av overflatearbeidet er utført av Vest Sandblåsing.

Malermestrene BMV har utstyrt fergene med keramiske fliser/gulvbelegg, og Guard dekksbelegg er fra PCS. Schindler Stahl Heiser har levert heis, og evakueringsheis kommer fra Access. Møbelleveransene er det R

&M Ship Interior og VAD AS som har stått for, Mare Safety har levert bysse- og kafeteriautstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum.

De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS, og Vassnes Consultants har levert I/O-liste og FMEA for Redundant Propulsion.

Fergene er arrangert med ni doble lugarer for mannskapet.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er levert av Emil Langva AS og består blant annet av Furuno FAR-2117 og FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 navigator, Furuno Telchart, Furuno AIS, SART radar transponder, Furuno FM-8800 VHF og Tron TR-20 VHF.

*

Aker Yards AS, Brattvaag skal levere bnr. 116, en PSV type ST 216 CD til Volstad Shipping i februar, bnr. 212, en AHTS av type UT 732 CD, til Farstad Supply sommeren 2007 og nok en PSV for Volstad Shipping i juni 2008. I mars 2008 starter leveringene av skip i serien på åtte anchorhandlere som A.P. Møller - Mærsk A/S har bestilt, og som strekker seg frem til juni 2009. I tillegg kommer to opsjoner under kontrakten som skal leveres i 3. og 4. kvartal 2009.