
M/F «FOLKESTAD»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er det første fergesambandet HSD skal drive utenfor Hordaland. Trafikken på det nye sambandet er stor, og vekstpotensialet er også bra, mener rederiet. Overfarten er på ca. 15 minutter.
I samarbeid med Fjord1 vant nettopp HSD Sjø anbudskonkurransen om to hurtigbåtsamband i Sunnhordland og Austevoll fra 1. januar 2007. Kontrakten varer i fem år – med mulighet for forlengelse i ytterligere to år. Dette betyr at HSD/Fjord1 kan starte byggingen av tre nye hurtigbåter til en verdi av mer enn 100 millioner kroner. Flere norske verft kan være aktuelle for denne ordren. Det er snakk om to båter med kapasitet for opp til 200 passasjerer og en båt som kan ta ca. 85 passasjerer. Alle skal kunne gjøre 35 knop. Det skal opprettes et nytt seierelskap for båtene som blir eiet 75/25 HSD Sjø/Fjord 1.
Det er gått 3,5 år siden Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS fikk levert «Volda» med kapasitet for 86 biler fra Remontowa. Hun ble beskrevet som en konvensjonell dieseldrevet bil- og passasjerferge for korte samband, og dimensjonsmessig virker det som M/F «Folkestad» er bygget over samme lest.
Fergen er klasset i DNV @1A1, R4, Car Ferry B, E0, RP og har følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | ca. 87,60 m |
Lengde bildekk | ca. 86,40 m |
Lengde p.p. | 78,80 m |
Bredde på spant | 16,00 m |
Største bredde | 16,40 m |
Dypgående LWL | ca. 3,85 m |
Fri høyde over bildekk | min. 5,00 m |
Pbe | ca. 90 |
Passasjer kap. | ca. 299 |
Displasement | 2446 t |
Fergen har to tanker ˆ 35 m3 for brennolje og to tanker ˆ 48 m3 for ferskvann.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av seks Volvo Penta D12 dieselmotorer hver på 404 kW v/1900 o/min – beskrevet som "Max operating condition" – mens "Normal operating condition" er fire motorer med samme ytelse som nevnt ovenfor. Hovedmotorene driver to Schottel SPT1010 propellanlegg.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D12 hjelpemotorer hver på 300 kW v/1500 o/min som driver Stamford generatorer.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, og kompressorer er levert av Sperre. RWO er leverandør av separatorer, ventilasjonssystemet er fra York Novenco og Pyro har levert kjelutrustning til fergen.
Brannsikkerheten er tatt hånd om med et vanntåkeanlegg fra Marioff og et skumsystem for bildekk fra Unitor.
Dekk
TTS Ships Equipment har levert ramper og hydraulikk, og vinduer og lysventiler er fra Bohamet SA. Vindusviskere er merke Seematz. Dekksmaskineri, inkludert capstan, er levert av Rapp Hydema, mens ankerutrustning er fra Wortelboer. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette dører kommer fra Hydroster.
Redningsutstyret ombord inkluderer MOB-båt og davit fra Umoe Schat-Harding og redningsflåter fra Brude Safety. Norselight har hatt leveranser til nybygget i form av lyskastere, og det samme har Famor, mens lanterner kommer fra Tranberg. Fergen er oppmalt med Star Carboline malingsprodukter og katodisk beskyttelse med Jotun Cathelco.
Diverse
Det er passasjerplass for ca. 299 personer, og Maritime Montering, Polen har utført innredningsarbeidene. Vakuumtoalett-systemet er fra Jets Vacuum, og Electrolux har levert bysseutstyr. Styrehusstoler er fra NorSap.
Alarmsystemet er levert av Bjørge Steinco Moland. Blant elektronikken ombord er Furuno radar, Simrad gyrokompass, autopilot, Ecdis (fra NaviCon) og AIS og Sailor VHF. Intercom-anlegget er merke Phontech, og TV-overvåkingssystemet er fra Philips.