
M/F «FRØYAFERJA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For allerede i midten av januar startet verftet ombyggingen av fergen som skulle inngå i det nye fergesambandet mellom Frøya, Mausund og Sula. Fergen er fra 1976 og ble bygget på Statlandverftet for Lofoten Trafikklag. Etter noen år i Lofoten som «Lofotferje VII» ble fergen kjøpt til Lekasambandet og ble samtidig forlenget med seks meter. Men da dette sambandet fikk ny ferge, bygget i England, ble gamlefergen som nå het «Leka II», lagt i opplag og senere kjøpt av Fosen Trafikklag.
Et noe omdiskutert samband
Noen vil hevde at kampen for å få ferge til øyrekken startet allerede for tretti år siden. Men det er først de siste 6-7 årene at saken virkelig aktualiserte seg. Det sies at det lokalt har vært stor skepsis, og motstanden vokste da man forlot alternativet med hurtigbåt til fordel for en konvensjonell ferge. Men nå er fergen her og vil gjøre turen Dyrøy – Mausund – Sula i snitt fire ganger daglig.
Ombyggingen
Det opplyses fra verftet at flere av arbeiderne som nå var med på ombyggingen, faktisk også hadde vært med på byggingen av fergen i 1976. Det får man si er noe spesielt. Fergen bar preg av lang tids bruk og noen år i opplag, og totalt gikk det med over 8000 arbeidstimer i ombyggingen.