
M/F «HARØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nordnorsk Skipskonsult AS hadde utarbeidet komplett tegningspakke for fergene. Skroget er bygget i Vyborg, og prisen for begge fergene var 120 millioner kroner.
M/F «Harøy»
skal sammen med «Dryna» betjene Rute 22 som er mellom Brattvåg, Dryna, Fjørtoft og Myklebust. Dette er en rute som MRF nå driver på anbud. Fergene som tidligere betjente ruten, var «Smøla» og «Møringen». Rederiet har tenkt å beholde sistnevnte, mens «Smøla» er solgt for arbeid i varmere strøk, nemlig i Karibien, vel fortjent etter 37 års tjeneste.
Pendelfergen har kapasitet for 146 passasjerer og 35 pbe, og med de to nye fergene på plass vil kapasiteten i sambandet økes med 50%. Båten er overbygget i den ene enden for å kunne stå imot tøffe væreforhold. Passasjersalongen er på samme dekk som bildekket.
Fergen har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 67,60 m |
Lengde p.p. | 61,70 m |
Største bredde | 14,40 m |
Lengde bildekk | 60,00 m |
Bredde bildekk | 8,65 m |
Gjennomkjøringshøyde | 5,00 m |
Passasjerkapasitet | 146 |
BT | 1127 |
Dypgående | 3,16 m |
IMO nr. | 9337896 |
Tankkapasiteten for brennolje er 60 m3 og for ferskvann 110 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire Volvo Penta D12 dieselmotorer, hver med ytelse 404 kW. Motorene driver to Schottel Twin STP 550 propellanlegg.
Hjelpemaskineriet utgjøres av to Volvo Penta dieselmotorer type D9 HCM 434C-1 hver på 160 kWe som driver to Stamford generatorer.
Maritime Montering har hatt isoleringsarbeidene, pumpeutrustningen er fra Allweiler og kjeler er levert av Pyro. Smøreolje er levert av ExxonMobil.
Dekk/innredning
Brannslukningsutstyret ombord består av et Flexi-Fog system i innredningen fra Autronica og et Flexi-Foam anlegg på dekk. Brannalarmsanlegget er også fra Autronica.
«Harøy»s redningsutstyr omfatter fire Kopas redningsflåter og MOB-båt m/davit, levert av Brude Safety. Lanternene er fra Tranberg og lyskasterne fra Noack.
Rapp Hydema har levert hydraulisk dekksmaskineri, og hydraulikk for ramper er fra Servi Technics. Leveransen av vinduer og lysventiler er fra Bohamet, vindusviskere kommer fra Wynn og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. Anker og kjetting kommer fra Norwegian Maritime Equipment.
Fergen er oppmalt med malingsprodukter fra International Maling, og arbeidet er utført av PCS.
Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, inkludert møbelleveransene og innredningspaneler. Miele har levert vaskeriutstyr, og Elmo AS har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret som er levert av Oddstøl Elektronikk AS, omfatter Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 radar, Anschütz St 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 DGPS, Furuno Telchart kartmaskin, Furuno FA-150 AIS og Furuno FM-8800 VHF.
*
Aker Yards AS, Aukra skal utruste fire PSV fartøyer for Siem Offshore med leveringsdatoer mai, juni, juli og august. Deretter følger en MT 6009 PSV for Olympic Shipping i desember, og bnr. 124 skal leveres til DOF ASA i april 2007.