M/F Hasvik

M/F «HASVIK»

– gassdrevet ferge fra Fiskerstrand Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Boreal Transport Nord AS overtok den gassdrevne bil-/passasjerfergen M/F «HASVIK» den 5. november 2015 som byggenummer 79 fra Fiskerstrand Verft AS. Fergen er av MM 55 FC LNG design fra Multi Maritime.

Kontrakten for to nybygg ble undertegnet 31. januar 2014 i forbindelse med at Boreal Transport Nord AS fra 1. januar 2016 skal drive fergerutene mellom Øksfjord-Hasvik, Øksfjord-Tverrfjord og Øksfjord-Bergsfjord-Sør-Tverrfjord i Finnmark. På det tidspunktet hadde allerede Fiskerstrand bygget fire ferger for Boreal. Oppdragsgiver, Finnmark fylkeskommune, la vekt på miljøaspektet, og dermed falt valget på gassferger. Kontrakten varer i 10 år.

M/F «HASVIK»

Fergen har kapasitet for 40 biler og 106 passasjerer/mannskap. Fergen er bygget med innelukket bildekk ettersom øksfjordrutene er utsatt for åpen sjø. Nokså spesielt er det at fergeterminalen i Hasvik befinner seg ved slutten av den lokale flyplassens rullebane. Det betyr at max airdraft for fergeleiet er på 15 meter, og dét har påvirket fartøysdesignet.

Fergen er bygget i henhold til DNV GL klasse ✠1A1, Gas fuelled, Car ferry A, E0, R3(NOR) og har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. ................................................................................................................................. 62,60 m

Lengde bildekk .............................................................................................................................. ca.52,60 m

Bredde største ....................................................................................................................... 13,20 m

Dybde i riss .................................................................................................................................. 5,55 m

Draft sommer ............................................................................................................................... 3,80 m

Pbe kap. ...................................................................................................................................... 40

Pass./mannskap kap. ........................................................................................................... 106

GT ................................................................................................................................................ 2115t

NT ..................................................................................................................................................... 807t

Dw ........................................................................................................................................ ca. 300 t

IMO nr. .................................................................................................................................... 9733143

Call Sign. .................................................................................................................................... LNAR

Maskineri

Fergen har gass-elektrisk fremdrift med ett LNG drevet generatorsett fra Rolls-Royce og ett dieseldrevet fra Pon Power som back-up. De to propulsionthrusterne er av type Schottel STP 550. Fergens fart er ca. 12 knop. ABB har hatt leveransen av fremdriftssystemet.

LNG tanksystemet er levert av Cryomar, og gassmåler er fra Vestteknikk. Ventilasjonsanlegget er fra Aeron, kompressorer fra Sperre og Cflow Fish Handling har supplert separatorer. Varmevekslere kommer fra Alfa Laval Nordic, og Ulmatec Pyro har håndtert kjelutrustningen.

I brannsikkerhetsutstyret inngår vanntåke- og pulver slukkesystemer levert av Turoteknikk.

Dekk/innredning

MOB-båt m/davit er levert av Harding Safety, vinduer kommer fra IDE Marine i Istanbul. Sotra Anchor er leverandør av anker og kjetting, og EMS Teknikk har supplert hydroforpumpe. Constructor Norge har forestått verkstedsinnredningen. Servi Group har levert hydraulikkaggregat til fergen. Anker-/fortøyningsvinsjer kommer fra Adria Winch. Utvendige dører er fra Libra-Plast, og vanntette skyvedører kommer fra IMS.

Fartøyet er oppmalt med Hempel malingssystemer, og katodisk beskyttelse er utført av GEA Bloksma. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og Ahlsell har levert Jets sanitærsystemer. Medi3 har levert medisinsk utstyr til nybygget.

De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Acel, og samme firma har levert automasjonssystemet.

Elektronikk

Den elektroniske broutrustningen kommer fra Sigurd Solberg omfattende blant annet 2 x Furuno FAR-2117 BB radar, Furuno FAR-2137S BB radar, 2 x Simrad AP 70 autopilot og Skipper GDS 101 ekkolodd.

Fiskerstrand Verft AS skal levere den andre gassdrevne fergen til Boreal Transport Nord med bnr. 80 senere i år. Fergen skal hete “Bergsfjord”. Bnr 81 og 82 er brønnbåter for Frøy Rederi med levering ultimo 2016 / primo 2017. Bnr. 83 er en ferge som skal leveres til Torghatten Trafikkselskap i mars 2017.