Søsterskipet M/F «SAAREMAA»

M/F «HIIUMAA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fiskerstrand BLRT AS har overlevert den tredje og siste fergen som verftet har bygget for Saaremaa Shipping Company (Saaremaa Laevakompanii). M/F «HIIUMAA» med verftets byggenummer 03 ble overtatt den 28. april 2011.

De foregående nybyggene var «Saaremaa», omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2010 og «Muhumaa» i SR 1/2010. Fergene er bygget etter Multi Martimes MM 90 FC design. Designselskapet ble som kjent kjøpt av Fiskerstrand BLRT i desember 2010.
Kontrakten mellom Saaremaa Shipping Company og Fiskerstrand Verft/BLRT Group for tre pendelferger ble inngått i august 2007. Forut for kontraktssignering ble det nevnt at dette ville bli den største enkeltkontrakten noen gang for Fiskerstrand. Kontraktsprisen ble i sin tid oppgitt til rundt Euro 90 millioner totalt.
Fergene skal trafikkere mellom Estlands fastland og øyene vestenfor, blant annet Saaremaa og Huiimaa. Rederiet har sikret seg en ti-års kontrakt for disse fergerutene.
Fiskerstrand BLRT AS er et Joint Venture selskap etablert på 50/50 basis av Fiskerstrand Verft og Western Shipyard i Klaipeda etter mange års samarbeid mellom de to selskapene.
«HIIUMAA» lå fortsatt ved verftet da Kong Harald kom på besøk sammen med Litauens president Dalia Grybauskaitė. Besøket kom i stand på bakgrunn av det Fiskerstrand BLRT har klart å gjennomføre siden oppstarten. Et par dager før besøket uttalte administrerende direktør Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand BLRT til NTB – Vi benytter oss av de store mulighetene som ligger i et samarbeid mellom våre land. Det er en unik forretningsmodell som har vakt interesse fra mange hold. Vi har funnet en vinn-vinn situasjon, der vår litauiske partner Western Shipyard sikrer oss tilgang til et enormt, topp utrustet verft der skrogene på fartøyene bygges. Her i Norge bidrar vi med blant annet design, prosjektering, markedsføring og den siste finishen.
Saaremaa Shipping Company Ltd ble etablert i 1992 og var den første tiden beskjeftiget med frakt av papir og trelast fra Estland. Fergetransport ble startet opp etter at selskapet fikk tilslaget på fergeruter høsten 1994.
M/F «HIIUMAA»
Fergen har kapasitet for ca. 150 personbiler og opp til 690 passasjerer med 400 seter i salongen. Alternativt kan det transporteres 12 trailers i kombinasjon med biler. Servicefart er ca. 15 knop, og fergen har isforsterket skrog og propellsystem som gjør det mulig å operere i inntil 30 cm jevn is og 1 meter tykk knust is. Fartøyet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, R3, ICE-1A, CAR FERRY A, E0, EU CLASS C og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 97,90 m
Lengde b.p.p 92,46 m
Lengde bildekk 90,00 m
Største bredde
18,00 m
Dybde i riss sh.dk
8,70 m
Dybde i riss h.dk.
5,70 m
Dypgående max
4,00 m
Pbe.kap
150
Pass. kap.
690
GT
ca. 5233
NT
ca. 1849
Dwt
ca. 940
IMO 9481805

Maskineri
Fergen har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med ABB leveranser. Hovedmotorene er fire Wärtsilä dieselmotorer, to type W8L20 som hver har en ytelse på 1600 kW og to type W6L20 hver på 1200 kW, og de fire generatorene er av AVK fabrikat, to som genererer 2000 kVA og to på 1425 kVA. Fergen har to fremdriftspropeller av type Ulstein Aquamaster Contaz 25. Havneaggregatet har en Volvo Penta motor, levert av J. Weiberg Gulliksen. Servicefart er ca. 15 knop.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og brannsikkerheten ivaretas blant annet av et slukkingssystem fra Minimax GmbH & Co. KG. Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Hatlapa har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, kjelutrustning er en Pyro leveranse og Teknotherm har stått for proviant kuldemaskineri. Tank sounding systemet er fra IPH Sensor.
Dekk/diverse
PG Hydraulics har levert hydraulikkanlegget, C.C. Jensen er leverandør av vinduer og vindusviskere kommer fra O.S. Solhaug. Libra Plast har levert dører av stål og GRP, mens vannette skyvedører er det IMS som har tatt seg av. Schindler Stahl Heiser har stått for både passasjer- og matleveringsheiser. Tranberg og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere til fergen.
Av redningsutstyr har Brude Safety levert MOB-båt og davit samt brann- og redningsutstyr.
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og West Mekan har levert passasjerstolene. Innredningsdørene er fra Norac Baggerød, og Evac har hatt leveransen av sanitæranlegget ombord.
De elektriske arbeidene, samt automasjonspakken er utført av Acel AS som også har levert brokonsoll, hovedtavle, starter og har vært el. teknisk konsulent. Elpro har også vært involvert i brokonsoll-leveransen. Høglund Marine Automasjon har levert automasjonssystemet.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert og montert av Emil Langva. SAM Electronics har levert NACOS 65-5 integrert navigasjons- og kommandosystem. PA-anlegget er type Phontech, og Acel oppdraget inkluderer ComScan overvåkningssystem.

Fiskerstrand Verft AS skal nå levere bnr. 9/71 og 10/72 til Fjord 1 i november.