
M/F «KVINNHERAD»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fergen ble skadet av brann 28. februar med overbygg og innredning, inkludert under dekk, totalskadet. Salongene både over og under dekk fikk dessuten omfattende vannskader fra slukkingsarbeidet. Den 16. mars ble ombyggingsoppdraget tildelt Hellesøy Verft AS, og arbeidet startet umiddelbart.
Ombyggingen
M/F «Kvinnherad» har fått komplett ny innredning på bro, i øvre salong, skipskontor, korridor på hoveddekk. Det er også ny dørk og skott samt nye møbler i nedre salong. På nedre salongdekk er det ny kiosk og mannskapsmesse, samt nytt proviantrom.
Støynivået er blitt vesentlig forbedret med flytende dørksystem fra Amitco skipsdørk og tilleggsisolering.
Mens fergen var til ombygging, ble det samtidig utført generelt vedlikehold og service på maskineri, dekksutstyr og rørsystem samt maling utvendig, – sistnevnte med produkter fra International Maling.
Fergen ble opprinnelig bygget i 1978 og kan frakte 65 pbe og 260 passasjerer og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 64,33 m |
Bredde | 11,26 m |
Dybde i riss | 3,10 m |
BT | 839 |
Fatland AS har hatt oppdraget med innredningen ombord og har også levert Fatland Skipsmøbler. Contech AS har levert skottpaneler og paneler oppunder dekk. I innredningen er det brukt mye ikke-brennbart materiale. Isoleringsarbeidene er utført med Rockwool.
Vinduer er levert av Marine Aluminium-Aanensen & Co., og vindusviskere er merke Wynn fra Servi Motion Control AS, mens lyskastere er levert av Norselight. Sunn-Vent AS har vært involvert i forbindelse med ventilasjonsanlegget.
De elektriske arbeidene i forbindelse med ombyggingen er utført av Kvinnherad Elektro AS, og Vico AS har levert komplett ny elektronisk utrustning som består av Furuno FAR-2117 BB radar, Furuno FAR-2137 BB radar, Simrad GC 80 gyrosystem, Simrad CS56 COS 200 kartplotter, Simrad AI80 AIS, Motorola GP 340 UHF og Hatteland 19" monitor. TV-overvåkningssystemet er fra Holund Elektronikk, og intercomanlegget er merke Phontech. Antenner er fra Comrod.
Alarmpanel på broen er fra Kongsberg Maritime, og brannalarmsystemet kommer fra Electron AS av type Servomaster A2N.
Maskinrom
Fremdriftsmaskineriet er det opprinnelige som er av Wichmann fabrikat med dieselmotor type 5AXA på 1300 bhk. Wärtsilä Propulsion AS har nå levert et komplett nytt manøversystem til broen med dobbel manøverposisjon.