M/F «LANGELAND»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samsø Linien A/S som eier og Danske Færger A/S som operatør overtok den andre fergen fra J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH u. Co., Neuenfelde, Hamburg den 26. mai 2012. Verftets byggenummer 1296 fikk navnet M/F «LANGELAND» og er søsterferge til «Lolland» som ble levert i april (SR nr. 3/2012). Dåpen fant sted i Nakskov Havn den 8. juni med Lise Simon som gudmor.

Fergen skal betjene ruten Spodsbjerg – Taars der disse to nye fergene avløser «Frigg Sydfyen» og «Odin Sydfyen», og dette betyr 140 prosents kapasitetsøkning på strekningen. Prisen har vært oppgitt til ca. DKK 140 millioner.

M/F «LANGELAND»

Fergen er designet av J. Johannesson ApS, og OSK ShipTech har ført byggetilsyn med nybygget. Fartøyet har Spodsbjerg som hjemstedshavn og har kapasitet for 600 passasjerer (450 vinterstid) og 122 personbiler. Fergen har klasse i Lloyd’s Register med notasjoner Passenger and vehicle ferry: domestic Danish waters EU (C): IWS: ShipRight ACS(B) +LMC +UMS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 99,90 m
Lengde b.p.p.
92,41 m
Bredde
18,17 m
Draft
3,25 m
GT
ca. 4780
Passajerkap.
600
Personbiler
122
DW
942 t
IMO nr.
9596428

Maskineri

Fergen har dieselelektrisk fremdrift med fem Caterpillar C32 generatorsett, hvert med ytelse på 800 kW, fordelt på to separate maskinrom. Hvert maskinrom har sin egen hovedtavle. De fire propellene er av Schottel fabrikat og kan dreies 360 grader uavhengig av hverandre. Farten kommer opp i ca. 16 knop.

Skiftende vanndybde på seilingsruten har gjort det formålstjenlig å installere et computersystem som hele tiden beregner den optimale fart i forhold til vanndybden. SAM Electronics har levert sitt MCS-Platinum kontroll- og automasjonssystem.

Desmi har levert pumpeutrustning, og Novenco har stått for maskinromsventilasjonsanlegg. Fergen er forberedt på retrofit av LNG-tank dersom man senere skulle bestemme seg for LNG-drift.

Diverse

En ny landingsrampe sikrer hurtig lasting og lossing av kjøretøyer. Alle passasjerfunksjonene er samlet på dekk 4. Det er faste sitteplasser for 450 passasjerer i de to salongene. Den ene kan imidlertid holdes lukket i vinterhalvåret.

Sigma er malingsleverandør. Bohamet har levert vinduer, og heis er fra Lutz. Møbelstoffer kommer fra Kvadrat, og Bohnhoff har levert bysseutstyr. Viking har levert redningsutstyr, og fergen har en redningsstasjon til 450 passasjerer på hver side av fartøyet.