
M/F «LØDINGEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er for øvrig det åttende som Remontowa har bygget for rederiet i løpet av en periode på tre år.
Kontrakten mellom rederiet og Statens Vegvesen ble i sin tid opplyst å ha en verdi på nesten 1,4 milliarder kroner. Kontrakten har 10 års varighet fra 2013 og forutsetter fire gassferger og to ordinære dieselferger, samt reserveferge.
Gassdrift fører til at NOx utslippene reduseres med 90% og CO2 utslippene med 25 prosent (eller 40 prosent ifølge produsenten) i forhold til konvensjonell diesel fremdrift.
Fergen er utstyrt med sidestabilisatorer som fører til mindre krenging i høy sjø. I salongen er 60 prosent av sitteplassene utstyrt med komfortable lenestoler. Passasjerkapasiteten er på 390. Kapasitet for personbiler er ca. 120, eller 12 trailere og 80 pbe. Dette betyr en økning på 30 prosent fra tidligere ruteservice.
M/F «LØDINGEN» ble satt inn på rutesambandet Lødingen-Bognes, har Tromsø som registreringshavn og er klasset i DNV til ✠1A1, R0(nor), Car Ferry A, E0, GAS FUELLED. Fergen har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 93,00 m |
Lengde b.p.p. | 91,39 m |
Bredde største | 16,80 m |
Dypde i riss | 4,00 m |
Draft | 5,70 m |
Pbe | 120 |
Trailers | 12 |
Passasjer kap. | 390 |
DW | 650 t |
GT | 5695 |
NT | 2363 |
LNG tank | 150 m3 |
IMO | 9607409 |
Maskineri
«LØDINGEN» og søsterfergene er de første som har tatt i bruk Rolls-Royces Hybrid Shaft Generator (HSG). HSG er et avansert elektrisk system som åpner for mer fleksibel bruk av fart på motor og propeller, slik at effekten blir maksimal og drivstoff-, CO2- og NOx-utslippene reduseres. Gassmotor og integrert ror- og propellsystem (Promas) fører samlet til en reduksjon i CO2-utslipp på ca. 40% sammenlignet med konvensjonelle fartøyer. Leveransen inkluderer hovedtavle og integrert automasjonssystem ACON samt PMS systemet, utviklet spesielt for LNG-drevne skip.
Hovedmotor er av typen BergenC26:33L-9 og propellanlegg type Kamewa. Strømforsyningen besørges av en MTU 8V4000 motor og en Marelli akselgenerator. Eltek har levert UPS.
Styremaskineri er type Tenfjord og fjernkontroll type Helicon X3. Fergen er utrustet med tre sidethrustere av type RRM TT1300. Gassmaskineri koplinger er type Vulkan Rato, og LNG tanken er av Hamworthy fabrikat og er på 150 m3.
Pumpeleveransene er fra Allweiler og Grundfos, og både Alfa Laval og RWO har supplert separatorer. Kompressorer kommer fra Sauer & Sohn, mens Ulmatec Pyro har stått for kjelutrustningen. Tank sounding systemet er av RRM fabrikat.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av Autronica leveranser som vanntåke system og et skumanlegg, samt alarmanlegget.
Diverse
Fri høyde på øvre bildekk er 4,5 meter og på dekket under 2,5 meter. Akterrampen har bredde på 11,5 meter, mens baugrampen måler 5,5 meter.
MacGregor har hatt leveranser som luker, baugport m/rampe, akterport og akterrampe. NDM har levert dekksmaskineri, og vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har stått for lyskastere, mens flomlys er fra MariTeam.
Brude Safety har levert et MES Chute SRL med evakueringshøyde 4-25 meter. MOB-båt, FRB 650, m/davit er Noreq leveranser.
Styrehusstoler er fra Alu Design, bysseutstyr er av Beha fabrikat og toalettsystemet er fra Evac.
Navigasjonsutstyret er en leveranse fra ELSE Tech&Research Service, og KCC Spotka har tatt seg av kommunikasjonsutstyret ombord. Elecom har levert CCTV stystemet.