M/F «LOLLAND»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samsø Linien A/S overtok pendelfergen M/F «LOLLAND» fra J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH u. Co., Neuenfelde, Hamburg den 16. april 2012 som verftets byggenummer 1295. Fergen er befraktet av Danske Færger A/S, Rønne som skal bruke henne på Spodsbjerg – Taars ruten.

Opprinnelig skulle fergen hete «Samsø» og betjene ruten mellom Sælvig og Hou. Danske Færger A/S hadde den gangen planlagt å få bygget tre nye ferger ved Sietas verftet.

Men verftet fikk finansieringsproblemer da tyske banker introduserte strengere kredittregler. Dermed blir det med de to nybyggene («Lolland» og «Langeland» som kommer senere). De to nye fergene avløser «Frigg Sydfyen» og «Odin Sydfyen».

Sietas er forøvrig et svært anerkjent skipsverft som opp gjennom årene kanskje er mest kjent for bygging av mindre containerskip av høy kvalitet.

M/F «LOLLAND»

Fergen er designet av J. Johannesson ApS. Kjølstrekning fant sted 8. juni 2010 og sjøsetting 30. juli 2011. Navneforandringen skjedde 23. februar i år, og den 5. mars seilte fartøyet gjennom Kielerkanalen mot Svendborg. Den 24. mars ble fergen døpt for andre gang, og nå med transportministers hustru, Bente Dam Kristensen, som gudmor. Nybyggprisen er ca. Euro 20 millioner.

Fartøyet har Tårs som hjemstedshavn og har kapasitet for 600 passasjerer og 122 personbiler. «LOLLAND» har klasse i Lloyd’s Register med notasjoner Passenger and vehicle ferry: domestic Danish waters EU (C): IWS: ShipRight ACS(B) +LMC +UMS.

Hoveddata:

Lengde o.a. 99,90 m
Lengde b.p.p.
92,41 m
Bredde 18,17 m
Draft 3,25 m
GT
ca. 4780
Passasjerkap.
600
Personbiler
122
DW 949 t
IMO 9594690

Maskineri

Fergen har dieselelektrisk fremdrift med fem Caterpillar C32 generatorsett, hvert med ytelse på 800 kW, fordelt på to separate maskinrom. Hvert maskinrom har sin egen hovedtavle. De fire propellene er av Schottel fabrikat og kan dreies 360 grader uavhengig av hverandre. Farten kommer opp i ca. 16 knop.

Skiftende vanndybde på seilingsruten har gjort det formålstjenlig å installere et computersystem som hele tiden beregner den optimale fart i forhold til vanndybden. SAM Electronics har levert sitt MCS-Platinum kontroll- og automasjonssystem.

Desmi har levert pumpeutrustning, og Novenco har stått for maskinromsventilasjonsanlegg. Fergen er forberedt på retrofit av LNG-tank dersom man senere skulle bestemme seg for LNG-drift.

Diverse

Alle passasjerfunksjonene er samlet på dekk 4. Det er faste sitteplasser for 450 passasjerer i de to salongene. Den ene kan imidlertid holdes lukket i vinterhalvåret. Sigma er malingsleverandør. Bohamet har levert vinduer, og møbelstoffer kommer fra Kvadrat. Bohnhoff har levert bysseutstyr.

Viking har levert redningsutstyr, og fergen har en redningsstasjon til 450 passasjerer på hver side av fartøyet.