
M/F «MARY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fra 1. mai overtar ny eier Assens Skibsvæft AS, nemlig EP Industri og Marineservice. Fremover blir reparasjoner og ombygginger virksomhetens prioritet, men ikke i den grad at man ikke kan bygge en og annen ferge eller coaster. Verftet besitter en overbygget flytedokk som kan oppvarmes til 20 grader året rundt.
M/F «Mary»
avløser den 45 år gamle «Hvalpsund» på ruten mellom Hvalpsund og Sundsøre. Parallelt med utviklingen av en ny ferge ble det prosjektert nye L-fergeleier, en oppgave som ble tildelt entrepenørfirmaet MT Højgaard A/S. De to kommunene har således investert 29,59 millioner danske kroner i den nye fergen, mens de 12 millionene til fergeleiene kommer fra EU-midler samt fra Viborg Amt og Nordjyllands Amt.
Med ny ferge blir kapasiteten omtrent fordoblet, og «Mary» kan ta to lastevogner på senterlinjen pluss 14 personbiler, eller 30 personbiler. Passasjerkapasiteten er 98, og fergen seiler med to-manns besetning. Fergen kan alternativt ta 147 passasjerer, men da med 3-manns besetning, hvorav to tjenestegjør på dekk.
Passasjersalongen har kapasitet for 26 passasjerer, men kan i nødsituasjon romme alle passasjerene ombord.
Vindusleveransen er fra C.C. Jensen AS med såkalte "clamp-on" type. Redningsutstyret består av to 100-personers og to 50-personers redningsflåter. Styrehuset er plassert midtskips i både lengde- og bredderetning. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Navteam A/S, Svendborg og består hovedsakelig i JRC produkter.
M/F «Mary» er klasset i Bureau Veritas med notasjon Ro-ro passenger ship, coastal area, AUT-UMS, ICE og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 42,00 m |
Bredde største | 13,00 m |
Draft | 2,50 m |
GT | 474 |
NT | 142 |
Tdw | 220 |
Kapasitet pbe | 30 |
Kapasitet passasjerer | 98-147 |
IMO nr. | 9363352 |
Maskineri
Maskinrommene er plassert i hver sin ende av fergen. Fergen er redundant og er fullt manøvreringsdyktig med kun ett maskinrom i drift. Fremdriften besørges av to Scania DI12-59M dieselmotorer på totalt 588 kW, levert av Nordhavn, og er koblet til to HRP 411-51 propellere. Servicefart er ca. 8 knop.
Strømforsyningen besørges av to Valmet-Sisu GASI 6-07 motorer på totalt 225 kVA. Ventilasjonsanlegget er levert av Servex Ventilation AS.
*
Assens Skibsvæft AS' bnr. 327 er et ekspedisjonsfartøy som skal leveres i april.