
M/F «MJØLNER-FUR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
En uke ut i februar var fergen fortsatt ikke kommet i drift, og det blir uttalt at den skal først offisielt innvies før passasjerene får ta den i bruk. M/F «MJØLNER-FUR» ble forøvrig døpt allerede 17. november 2011 av Elke Mølgaard. Navnet Mjølner ble foreslått av elever på Fur Skole. «MJØLNER-FUR» avgikk så fra Assens den 1. januar 2012.
«MJØLNER-FUR»
er siste generasjon småferge av en type som blir stadig mer standardisert med tanke på bruk også på andre strekninger enn det som opprinnelig var planlagt. Fergen er en halv meter bredere enn «Sleipner-Fur» noe som hjelper på dekksplassen. Fartøyet skal seile i Limfjorden i Nordjylland til og fra Fur i Skive Kommune, – nærmere bestemt strekningen Branden – Fur. Fergen skal avløse den gamle, utidssvarende «Stenøre» fra 1966.
Nå skal «MJØLNER-FUR» dele på ruten med 16 år gamle «Sleipner-Fur». Det betyr i praksis at én ferge seiler døgnet rundt i 14 døgn, mens den andre er i “varmt” opplag på Fur. Det gir gode muligheter for vedlikehold og reparasjoner hvis det skulle være nødvendig.
Kapasiteten er for 147 passasjerer og 30 biler eller fire lastebiler + seks pbe. Passasjersalongen har kapasitet for 26 passasjerer, men kan i nødsituasjon romme alle passasjerene ombord.
Den nye fergen skiller seg ut fra de eksisterende ved at det ikke er skorstein og motor casing. Nå blir exhaust sluppet ut gjennom skutesiden i stedet. Dermed spares plass ombord. Utslippsystemet kjøles via saltvann fra motorkjølesystemet, og dermed oppnås en nesten usynlig exhaust gjennom skipssiden.
M/F «MJØLNER-FUR» er klasset i Bureau Veritas og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ekskl. ramper | 42,40 m |
Lengde o.a. inkl. ramper | 55,00 m |
Bredde største | 13,50 m |
Draft | 2,45 m |
GT |
475 |
NT | 142 |
Kapasitet pbe | 30 |
Kapasitet passasjerer | 147 |
IMO nr. | 9635327 |
Maskineri
Fremdriften besørges av to Scania DI16-42M 10-30 dieselmotorer hver med ytelse på 386 kW, og strømforsyningen besørges av to Valmet-Sisu motorer. Motorleverandør er Nordhavn.
«MJØLNER-FUR» skal drives med biodiesel. Assens Skibsværft har utviklet systemet der varmen fra kjølevannet blir gjenbrukt til å oppvarme bunkersoljen når nødvendig (skal ha temperatur på ca. 18° C).
Furuno Danmark har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord.