
MF «Olav Duun»
Namsos Trafikkselskap ASA overtok 30. april den nye storfergen «Olav Duun» fra Harstadverftet AS, som verftets byggenummer 150. Det er på mange måter et praktfullt fartøy Harstadverftet har levert fra seg – til tross for at det på et tidlig tidspunkt pågikk en diskusjon om standardsenkning og dårlig sikkerhet ved denne type ferger.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den diskusjonen skal vi imidlertid la ligge her, og i stedet konsentrere oss om vår vanlige detaljerte beskrivelse av fartøyet. Den burde vise at sikkerheten er vel ivaretatt. Først av alt, fergen er tegnet av Polarkonsult AS med Sawicon design.
Arrangement
Fartøyet er bygget som en åpen såkalt SKS-ferge, det vil si beregnet for Standard Korte Samband. Det er plass til 60 personbiler ombord eller seks vogntog, og plassen er fordelt på to dekksnivåer. I tilegg til det ordinære hoveddekket er det bygget sidehus med plass til biler over sidehusene på begge sider. Sidehusene inneholder hovedsakelig salongenheter med sitteplasser.
På bildekknivå mellom salongene på begge sider er det arrangert evakueringsrom med hydrauliske lemmer for tørrskodd evakuering direkte til redningsflåter. Det er flåtekapasitet nok for alle ombord, på begge sider. I tilfelle brann i kjøretøyer er det montert sprinkleranlegg på kjøredekk på babord side. Det er også fire skumkanoner ombord, hver med kapasitet på 3.000 l/min., levert av Unitor AS.
Hoveddata
Lengde o.a. ............................69,60 m
Lengde bildekk......................62,40 m
Største bredde ...................... 15,00 m
Dybde i riss til bildekk............3,56 m
Fergen er klasset i Det Norske Veritas til @ 1A1, R4, Car Ferry B, E0, RPS og godkjent av Skipskontrollen for fartsområde 2 med reisetid på under 30 minutter. Passasjerkapasiteten 195 personer og lastekapasiteten er 300 tonn (kjøretøyene). Tankkapasitene er 40 tonn brennolje og 29,6 tonn ferskvann.
Maskineri
Skipet er utstyrt med dieselelektrisk arrangement både for fremdrift og skipets øvrige strømforbruk, levert av Siemens AS, og som består av fire gen-set med Schottel-propellersystem installert i to separate maskinrom. Dieselmotorene er fire Mitsubishi S6R-MPTA fra Diesel Power AS, som hver yter 490 kW. Propellanleggene er av type Schottel VDS STP 1010, levert av William Knudsen AS, og de to Siemens elektromotorene har hver en ytelse på 750 kW.
De fire generatorene yter hver 430 kVA. Også frekvensomformerne er levert av Siemens. Formålet med dem er å bearbeide den elektriske effekten som går til framdrift, slik at propellerturtallet kan reguleres. Eksosen fra dieselmotorene får en spesiell behandling ombord før den slippes ut, ved at den blir vasket med sjøvann i et anlegg levert av Mecmar. På den måten reduseres svovelutslippet til luft med over 90%. Aromater og aldehyder (diesellukt) blir redusert med mellom 30% ogm60% og partikkelrensingen er også betydelig.
Komplett pumpeutrustning er levert av Allweiler, mens Sperre har levert kompressorene. Isolasjonsarbeidene er utført av Maritime Montering, mens tankpeileanlegget er levert av AM Instrumentering. Entek AS har stått for ventilasjonsanlegget og viftene, mens kjelutrustningen er ved Pyro. Videre er maskinrom og thrusterom – både forut og akter – brannbeskyttet med et Inergen-anlegg fra Worldmald Signalco AS.
Dekk
Hydraulikken for påkjøringsrampene er levert av Berendsen PMC, mens selve rampene er produset ved veftet. Vinduer og lysventiler er av type Wigo fra Blom Marine AS, og fergen er utstyrt med en ankervinsj fra Rapp Hydema. Anker og kjetting er levert av Erling Haug, mens branndørene er en Nor-Pro-leveranse. MOB-båten er en Kopas DSB fra Koppernæs, som også har levert evakueringsstasjonene, bestående av to stasjoner med kapasitet på 100 personer på hver.
Sandblåsingen av fergen ble utført av Solid Vedlikehold. Til oppmaling av fergen er det benyttet produkter fra International Maling.
Innredning
Hele innredningen er utført av Maritime Montering i brannsikre kledningsmaterialer, Isolamin og Fibo på skottene og Danacoustic oppunder dekk. Innredningsdørene er fra Baggerød og møblene fra Hjellegjerde og Maritime Møbler. All passasjerinnredning er plassert på hoveddekket, noe som letter tilkomsten for personer med handicap. Videre er det laget en kiosk på den ene siden, i tilknytning til innredningen. Bysseovnen er en Beha. WC for passasjerer er også plasert på hoveddekket. Toalettsystemet er av vacuumtypen, levert av Jets.
Over sidehusdekket er det arrangert med lugarer for besetningen og med felles dagrom og messe. Innredningen er smakfullt innredet og utført i lyse farger. Hver lugar har direkte tilgang til egen dusj og WC. Under styrehuset er det innredet tavlerom og kontor for offiserer. Styrehuset er plasert på den ene siden og utstyrt med særlig store vinduer for 360 graders utsikt. Vinduene er også utstyrt med oppvarming og viskere. Førerstolen er plassert mellom manøverkonsollene og gir føreren tilgang på alle nødvendige hendler og data i forbindelse med håndteringen av fartøyet.
Alle elektriske installasjoner er utført av El-Installatøren AS, bortsett fra hovedtavlene som er levert av Siemens. Sistnevnte har også levert alarmanlegget, som er av type Siemens IMAC 33. De elektroniske installasjonene er utført av Harstad Elektronikk AS.