M/F «OSLO VIII»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båtservice Mandal AS overleverte passasjerfergen «OSLO VIII» til Oslo-Fergene den 27. februar 2009 som byggenummer 79. Dåpen fant sted 17. april med Vigdis Torén som gudmor.

Fartøyet er bygget i aluminium og i henhold til Sjøfartsdirektoratets regelverk for fartsområde 1. Båten skal gå i ordinær rutetrafikk i indre Oslofjord mellom Vippetanken, Hovedøya, Lindøya, Bleikøya, Gressholmen og Langøyene. Service fart er ca. 10 knop.
«OSLO VIII» er rederiets fjerde fartøy av denne typen. De tre første båtene ble bygget ved Lindstøls Skips- & Båtbyggeri i Risør; «Oslo X» i 1998, «Oslo XI» i 1989 og «Oslo XII» i 1990. Båtene ble omtalt i SKIPSREVYEN i numrene 3/1998, 2-3/1989 og 2-3/1990.
Fartøyet er arrangert med stor salong og båtdekk med totalt plass til 236 passasjerer. Som seg hør og bør er nybygget tilpasset for rullestolbrukere.
M/F «OSLO VIII»
Hoveddata:
Lengde o.a. 24,70 m
Lengde b.p.p. 22,05 m
Bredde 6,00 m
Dybde i riss midtskips 2,38 m
Dypgående 1,60 m
Passasjerkap. 236
Drivstofftankene rommer ca. 2500 liter og ferskvannskapasiteten er ca. 1500 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en Detroit S-60-14L dieselmotor med ytelse på 354 kW v/1800 o/min, levert av Bertel O. Steen Teknikk. Motoren driver et Progress propellanlegg via Twin Disc 5114 SCi med oversetning 2,54 : 1. Servicefart er ca. 10 knop. Strømforsyningen besørges av en Kohler 27EFOZD motor, levert av Sleipner Motor.
Styremaskineri er fra Sleipner Motor, og manøversystem er DDEC type IV. Fartøyet er utstyrt med en baugthruster fra MB Hydraulikk type S-60-80-V80.
Isoleringsarbeidet er utført av Norisol, og rør, slanger og kuplinger er levert av Mandal Slangeservice og Ahlsell. Brannslukkingssystemet i maskinrommet er et CO2 system fra Alf Lea & Co. Brannvern.
Diverse
MB Hydraulikk har levert diverse hydraulikk, og vinduer kommer fra Ertec. Anker og kjetting er levert av Erling Haug, og utvendige dører er en Libra Plast leveranse. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere kommer fra Norselight. Tor Fasseland AS har utført overflatearbeidet. Båten er utstyrt med Zodiac redningsflåter, 2x151 personer og 1x101 personer.
Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og passasjerstoler kommer fra Modell-Møbler. Sørlandets Aluminiumprodukter har levert styrehusstoler. Bro med bropult er utarbeidet i samarbeid mellom verft og rederi.
Selco har levert alarmanlegg for maskineriet. Elektriske og elektroniske installasjoner er utført av AS Elektrisk, og blant utstyret er Furuno M-1944C radar/kartplotter, Furuno FCV-620 ekkolodd, Simrad AP35 autopilot, Furuno SC-50 GPS kompass, Sailor RT5022 og RT2048 VHF’er og Phontech intercom-anlegg. JB Knudsen har forestått underholdnings- og infosystem.

Båtservice Mandal AS skal levere bnr. 81, et hjelpefartøy, til Kystverket Rederi i november.