M/F «ROLA DO MAR» – «PATO REAL»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 31. august overleverte Fiskerstrand Verft AS, Fiskarstrand fergene «ROLA DO MAR» og «PATO REAL» til Atlantic Ferries i Portugal som verftets byggenumre 55 og 56. Fergene er designet av Multi Maritime i Førde, og kontraktsprisen var cirka 130 millioner kroner.

Fergene har kapasitet for ca. 500 passasjerer og 60 biler, alternativt 8 trailere og 15 pbe. Atlantic Ferries eies av Sonae Turismo som er en del av Sonae gruppen. Dette selskapet er det største ikke-finansielle selskapet i landet. Fergene skal trafikkere mellom Setubal og Troia sør for Lisboa. Sonae Turismo har kjøpt Troia området og skal utvikle det som turistområde.

Fergene er ikke bygget for oversjøisk fart og skal slepes til Portugal.
Fiskerstrand Verft opplyste i sommer at det har dannet et joint venture selskap sammen med litauiske Western Shipyard og stålprodusenten BLRT i Estland, som er den største eieren i Western Shipyard. Det nye selskapet heter Fiskerstrand BLRT AS. Dette selskapet skal i femtiden stå for kontraktsforhandlinger og prosjektstyring. Verftet tror ikke at dette skal bli negativt for aktiviteten på det norske verftet.

M/F «ROLA DO MAR» – «PATO REAL»
er bygget til klasse i DNV ✠1A1, RE, Car Ferry B, E0. Totalt 30 personer skal ha sitt virke ombord i de to fergene som har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
70,00 m
Største bredde 13,70 m
Draft
2,80 m
Kapasitet pbe
60
Kapasitet passasjerer 500
IMO nr “Rola Do Mar”
9418212
IMO nr “”Pato Real”
9418224

Tankkapasitetene er ca. 50 m3 brennolje pluss 20 m3 i dagtank og 12 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT C32 dieselmotorer hver på 820 kW v/2100 rpm som driver to Schottel STP 440 propeller. Strømforsyningen besørges av to CAT C9 motorer hver på 172 kW v/1500 rpm. Service fart er ca. 12 knop.
Allweiler og Grundfos har levert pumper, kompressorene er fra Atlas Copco og Alfa Laval har separatorleveransene. Ventilasjonssystemet er en leveranse fra Aeron AS, Ålesund Armatur har levert ventiler og rørdeler, mens Brødrene Dahl har levert ventiler.
Brannsikkerheten er ivaretatt med CO2-anlegg og sprinkleranlegg.
Dekk/innredning
Vinduer og lysventiler er levert av C.C. Jensen, og vindusviskere er type Seematz, levert av O.S. Solhaug. Dimo har levert hydraulikk, og dekksmaskiner kommer fra Aker Yards Electro. EMS Ship Supply har tatt seg av ankerutrustningen. Libra Plast har levert utvendige dører, og lyskastere er supplert av Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt for oppmaling av fergene.
I redningsutstyret inngår Kopas redningsflåter fra Brude Safety og MOB-båt fra Kopas i ACTA davit.
Isowest har hatt innredningsoppdraget og har også levert møbler. Styrhusstolene er type SAP. ACEL AS har utført de elektriske installasjonene, og Emil Langva har levert og montert eletronikken ombord.

Fiskerstrand Verft AS skal levere to ferger til Nor-Ferjer med bnr. 59 og bnr. 60 i juni 2008. Fjord 1 har bestilt en ferge for levering september 2008