M/F «RYFYLKE»

– gassferge fra Polen til Norled

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bil-/passasjerfergen M/F «RYFYLKE» ble levert fra Remontowa Shipbuilding S.A. i Gdansk til Norled AS som byggenummer 2909/1. «RYFYLKE» ble overtatt 25. november 2013, og dåpen fant sted i Stavanger den 18 desember. LMG Marin har stått for fergens design – type SKS 165.

Remontowa bygget nylig fire ferger for Torghatten Nord. Også disse var av LMG design med gassdrift. Den siste av disse var «Lødingen» som ble levert 8. janur 2013. Gassdrift i det tilfellet innebar et hybrid system. Med «RYFYLKE» er det ren gassdrift. I den forbindelse kan nevnes at de tre fergene «Bergensfjord», «Stavangerfjord» og «Mastrafjord» som ble levert i 2006 og 2007 også hadde ren gassdrift, og det samme er tilfellet med årets «Stavangerfjord» som ble bygget for Fjord Line.

Norled byggekontrakten ble inngått i februar 2012 for to pendelferger med kapasitet for 165 biler og 550 passasjerer. Søsterfergen, «HARDANGER», blir ferdigstilt i januar.

M/F «RYFYLKE» er bygget til DNV klasse ✠1A1, R4(nor), Car Ferry B, E0, GAS FUELLED og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 123,20 m
Lengde b.p.p 120,00 m
Bredde største 18,15 m
Draft des. 3,50 m
Pbe 165
Passasjerkap. 550
DW 750 t
GT 3999
NT 1199
LNG tank 125 m3
IMO nr. 9662710

Maskineri

Fergen har fremdriftssystem med fire Mitsubishi GS16R-MPTK Miller Cycle gassmotorer hver med ytelse på 1000 kW og Schottel STP1515FP Twinpropeller. Service speed er ca. 16 knop.

LNG lagringsystem på 125 m3 er levert av Cryo-Mar AS, og omformere er fra Siemens.

[gallery ids="10507,10508,10509,10510,10511,10506"]

Diverse

Redningsutstyret består blant annet av to Zodiac Survitec MES MIS hver for 302 personer pluss to Zodiac MES hver på 151 personer. Passasjerstolene (476 STK.) er fra FAMOS. Elektro installasjonene er utført av MORS, og Lyngsø Marine A/S har levert automasjons- og kontrollsystemet.