M/F «SAND»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 24. mai overleverte Fiskerstrand Verft AS, Fiskarstrand den tredje fergen til Nor Ferjer AS i Bergen. M/F «SAND» har byggenummer 57 og er identisk med «Ørland» som ble levert i desember 2006. Fergen er designet av Multi Maritime og har typebetegnelse MM 63 FE. Skroget er bygget ved Western Shipyard i Klaipeda, Litauen.

Fiskerstrand Verft opplyste i sommer at det har dannet et joint venture selskap sammen med litauiske Western Shipyard og stålprodusenten BLRT i Estland, som er den største eieren i Western Shipyard. Det nye selskapet heter Fiskerstrand BLRT AS. Dette selskapet skal i femtiden stå for kontraktsforhandlinger og prosjektstyring. Verftet tror ikke at dette skal bli negativt for aktiviteten på det norske verftet.
M/F «SAND»
Nor Ferjer AS ble opprettet på 50/50 basis av Stavangerske AS og HSD Sjø (nå Tide Sjø AS). Til sammen eier og opererer de to rederiene over 60 fartøyer i rutedrift i Norge. Den nye fergen skal settes inn på ferge-strekningen Sand - Ropeid i Ryfylke. I dette tilfellet er det Stavangerske AS som skal ta seg av driften av fergen.

Fergen har kapasitet på 50 personbiler, og passasjerkapasiteten er på 255. Fergen er klasset i DNV ✠1A1, R4 (nor), Car ferry B, E0, Fartsområde 2 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
64,20 m
Lengde bildekk 63,00 m
Største bredde
14,00 m
Dybde i riss bildk.
4,80 m
Dwt c530
Dypgående max
ca. 3,15 m
Pbe. kap
50
Pass. kap
255
GT
NT
IMO nr.
9387487

Tankene har kapasitet for 41,4 m3 brennolje og 10 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Nogva Scania DI 16 43 M dieselmotorer som hver har en ytelse på 441 kW og er koblet til to Schottel STP 330 propellanlegg via Mekanor 1400 gear. Servicefarten er ca. 11 knop.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 6068 hjelpemotorer hver på 98 kW med to Stamford generatorer. Fergen har også en Nogva Deere motor på 150 hk til brannpumpe.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kjeler kommer fra Pyro og Aeron AS har levert ventilasjonsanlegget montert av Kamo AS. Isowest har utført isoleringsarbeidene, og Solberg Scandinavian AS har levert et skumanlegg for brannslukking.
Dekk/diverse
Hydraulikkanlegg er fra Dimo AS, og ankervinsj er levert av Rauma Brattvaag. Blom Marine er leverandør av vinduer og vindusviskere kommer fra O.S. Solhaug AS. Libra Plast har levert dører av stål og GRP, mens skyvedører kommer fra TSI AS. Fergen er oppmalt med Star Carboline malingssystemer. I redningsutstyret inngår Kopas tørrskodd redningssystem fra Brude Safety og Kopas 390 MOB-båt i davit fra ACTA.
Innredningsarbeidene er utført av Isowest, og West Mekan har levert møbler. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr gjennom Isowest, og fergens sanitæranlegg er fra Jets Vacuum.
Acel AS har utført de elektriske arbeidene, har levert alarmanlegg og har vært el. teknisk konsulent. Emil Langva AS har levert og montert elektronisk utstyr som innbefatter Furuno FAR-117 radar, FAR-2137S radar, Reflecta kompass, Simrad GC80 gyrokompass, Simrad AP9 Mk III autopilot, Furuno GP-90, SART radar transponder, Simrad A18 AIS, Simrad CS55 kartsystem, Sailor RT 5022 VHF, Tron TR-20 VHF og Motorola GA-344 UHF.
Sparebanken Møre har gitt byggelån.

Fiskerstrand Verft skal levere bnr. 55 og 56 til et rederi i Portugal og deretter to ferger til Nor-Ferjer med bnr. 59 og bnr. 60 i juni 2008. Fjord 1 har bestilt en ferge for levering september 2008.