
M/F «SEDNA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Sedna» er spesialbygget til å trafikkere blant annet Hjälmare kanal. Fergen er prosjektert av Färjerederiets tekniske avdeling i Vaxholm i samarbeid med FKAB, Uddevalla. Skroget er bygget i stål og overbygget i aluminium.
Et av kravene ved bygging av ny ferge var at den måtte være isgående og med høyere lastekapasitet enn eksisterende ferger. Dette førte til en løsning der endeskipet er løstagbart. Det vises ved at den største lengden er 44,3 meter mens skroglengden er 34,1 meter. «Sedna» har dessuten styrke til å laste opp til 60 tonn, noe som forenkler transporten av skogs- og jordbruksprodukter på Vinön.
M/F «Sedna» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 44,30 m |
Lengde skrog | 34,10 m |
Bredde største | 7,20 m |
Dybde i riss | 3,30 m |
Draft normal | 2,50 m |
Draft kanalfart | 1,95 m |
Displasement | 240 t |
Kapasitet pbe | 14 |
Kapasitet pass. | 123 |
Fergen har isklasse Svensk/Finsk 1B.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D12D dieselmotorer som hver yter 331 kW (450 hk). Propellanlegget er merke Schottel SRP 330. Strømforsyningen besørges av et Volvo Penta D5A T/UCM274C-1 generatorsett.
Desmi har levert pumper og Granzow kompressor. Box kjølere er levert av Bloksma, og ventiler er fra Meson. Brannsikkerheten er ivaretatt med et inergenanlegg fra Förenade Brandredskap.
Diverse
Hydraulikkutrustning er levert av Hydro Swede, og Viking har levert redningsutstyr. Swede Ship Marine AB har hatt hovedansvaret for de elektriske installasjonene ombord i fergen.
Callenberg Engineering har levert hovedtavle, startere og manøverpaneler. Samme fima har levert det PLC-baserte overvåknings- og manøversystemet IMACS.
Navigasjonsutrustningen er i hovedsak fra Furuno Sverige AB med GD-1900C-B Black Box radar, Litemax 15" LCD skjerm og SC-50 GPS. Autopilot er type AP-9 Mk3, og radiostasjon er merke Sailor GMDSS levert av Cordland Marine AB.