
M/F «STELLA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fergen er designet for korte turer i kystnære farvann på Korppoo - Norrskata - Houtskari ruten. Fartøyet er klasset i Bureau Veritas med notasjoner som Unrestricted navigation, 20 miles fr. pt. refuge (winter) 50 miles fr.pt.refuge (summer) 100 miles fr.pt.refuge (tropical) og ICE CLASS IA. Sistnevnte er viktig i betraktning av vanskelige isforhold på fergestrekningen.
Kjølstrekking av fartøyet fant sted 20. april 2012 med representanter for rederiet, verftet og Bureau Veritas til stede. I planleggingen av fergen er det lagt særlig vekt på effektivitet og sikkerhet. Tid ved fergeleiene skal begrenses ved hjelp av brede baug- og akterramper. Fergen er arrangert med moderne passasjerfasiliteter.
M/F «STELLA»
Hovedddata:
Lengde o.a. | 65,00 m |
Lengde b.p.p. | 61,60 m |
Bredde største |
12,80 m |
Draft | 4,60 m |
GT | 812 |
Dw |
355 t |
Pass. kap. | 249 |
Bilkap. | 65 |
IMO mr. | 9624691 |
Bunkerskapasiteten er 123,7 m3.
Maskineri
M/F «STELLA» har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri levert av Rolls Royce Oy Ab med åtte diesel-generatorsett med total ytelse på 2600 kW og to propellanlegg hver på 1300 kW ved 1200 rpm. Service fart er ca. 13 knop.
Suomen Lauttaliikenne Oy (Finferries) opererer totalt 39 fergeanløpssteder. Selskapet ble utskilt fra Destia og i stedet dannet som statseid selskap den 1.1.2010. Rederiet transporterer ca. fem millioner kjøretøyer og 10 millioner passasjerer årlig.