
M/F «STRYNØ»
– ferge fra Hvide Sande
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri overleverte fergen M/F «STRYNØ» til Langeland Kommune den 1. august 2013 som verftets byggenummer 129. Prisen for ferge og to nye fergeleier er cirka 48 millioner danske kroner. Byggingen av fergen alene beløper seg til ca. 34,3 milliarder kroner.
OSK-ShipTech har stått for prosjektering og design av fergen som skal operere mellom Rudkøbing og Strynø. I forbindelse med kontrahering av ny ferge ble også eldrift vurdert, men valget falt på konvensjonell drift og en ferge av typen enkeltender.
Langeland Kommune overtok denne seilingen den 1. juli 2013 etter A/S Strynø-Rudkøbing Færgefart. Oppstarten ble forsinket flere ganger, for det tok tid å få fergeleiet på Strynø ferdig. Den nye fergen overok ruten etter 47 år gamle «Strynboen».
M/F «STRYNØ»
har kapasitet for 98 passasjerer sommerstid og 58 på vinteren, samt 15 personbiler. Fergen har Rudkøbing som registreringshavn og er bygget til Bureau Veritas klasse ✠Hull ✠Machinery, Ro-Ro Passenger Ship, Coastal Area, ✠AUT-UMS(SS), ICE, ✠MACH.
Hovedata:
Lengde o.a. | 38,20 m |
Lengde b.p.p | 35,13 m |
Bredde største | 10,80 m |
Dybde i riss | 3,50 m |
Draft des. | 2,82 m |
DW | 160 t |
GT | 310 |
NT | 93 |
Passasjerkap. | 98/58 |
Bilkap. | 15 |
IMO nr. | 9664524 |
Bunkerskapasiteten er 18,96 m3.
[gallery columns="4" ids="9802,9803,9804,9805"]
Maskineri
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D13MH dieselmotorer på totalt 736 kW som driver to Hundested reduksjonsgear og CPP propeller. To akselgeneratorer på totalt 174 kW produserer strøm ombord. Farten er ca. 10 knop.