M/F «TENNA»
– ferge fra Fiskerstrand BLRT
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Boreal Transport Nord AS tok levering av bilfergen «TENNA» fra Fiskerstrand BLRT AS den 30. januar 2014 som byggenummer 14. Dette er en søsterferge av «Herøysund» som ble levert i september og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2013.
Skroget er bygget ved ADA Shipyard i Tyrkia, og utrustningen er gjort ved Fiskerstrand Verft. Fergen er av MM 64 FD design utarbeidet av Multi Maritime.
Dåpen for M/F «TENNA» fant sted samtidig med «Husøy», «Lovund» og nevnte «Herøysund» den 14. november 2013, og gudmor var Ann Kristin Thomassen.
Kontrakten for disse fergene ble inngått i mars 2012, og de betjener forskjellige fergesamband på Helgelandskysten i Nordland, nemlig Stokkvågen - Lovund, Stokkvågen - Træna og Folstad - Søvik. Fiskerstrand vant byggekontraktene i internasjonal konkurranse, og kontraktsverdien var i størrelsesorden 4/500 millioner kroner. Nordland fylkeskommune er oppdragsgiver for sambandene, mens Boreal Transport Nord er operatør.
M/F «TENNA»
Fergen har plass til 50 pbe og 249 passasjerer/mannskap. Utslippsvennlige dieselmotorer i kombinasjon med skrogformen gjør at den nye fergetypen er betydelig mer miljøvennlig enn dagens. Fartøyet er tilpasset bevegelseshemmede og utstyrt med heis. Det er egen restaurantavdeling, og trådløst nett er tilgjengelig for passasjerene.
Fergen har Sandnessjøen som hjemstedshavn, er bygget i henhold til DNV ✠1A1, Car ferry B, Clean E0, R3 (nor) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 71,20 m |
Lengde bildekk | 62,40 m |
Bredde i riss | 14,20 m |
Største bredde | 14,50 m |
Dybde i riss bildekk | 5,55 m |
Pbe kap. | 50 |
Pass./mannskap kap. | 249 |
GT | 2357 |
NT | 707 |
Dw | 360 t |
Max dekkslast | 250 t |
IMO nr. | 9666065 |
Drivstoffkapasiteten er ca. 75 m3 og ferskvann ca. 20 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av 2 x Caterpillar C32 dieselmotorer hver med ytelse på 750 kW som driver 2 x Schottel STP 0550 FP propeller. Strømforsyningen besørges av 2 x Caterpillar C9TA motorer hver på 150 ekW. Farten er ca. 13,4 knop.
Autronica har forestått brannslukkingssystemene med varslingsanlegg fra ACEL (Høglund Marine Automation).
Parat Halvorsen har levert kjelutrustning, pumper kommer fra Allweiler og Ing. Per Gjerdrum (brannpumpe), og Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og ventilleveranser er fra Ålesund Armatur. EMS Teknikk har supplert hydroforpumper, og Cflow Fish Handling har levert brennoljefilter og lensevannsseparator.
Dekk/innredning
Redningsutstyr som flåter og evakueringssystem kommer fra Liferaft Systems Australia, og redningsbåt m/davit er levert av Noreq. Vinduer er levert av Ide Marine, Tyrkia, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Schindler Stahl Heiser har levert passasjerheis.
Dimo har levert hydraulikk, og dekksmaskineri er leveranser fra Adria Winch. Den nye fergen er oppmalt med malingssystemer fra Hempel.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og Jets har levert toalettsystemet. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Acel. Samme firma har installert bropulter fra Elpro. Den elektroniske broutrustningen kommer fra Sigurd Solberg AS.
❊
Fiskerstrand BLRT skal levere to fôrbåter med gassdrift til Egil Ulvan Rederi i 2014.Verftet har nettopp (beg. februar) innhentet ordre for to gassferger fra Boreal Transport Nord. Fergene som skal inn i service fra 1.1.2016.