
M/F «URANIBORG»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fergen skal operere mellom Landskrona og Hven i Øresund. Knud E. Hansen A/S har vært ansvarlig for basisdesign, inkludert klassetegninger, generelt design av skrog, stabilitet og utrustning, maskinerisystemene og annen dokumentasjon. OSK ShipTech har også hatt en rolle i dette arbeidet.
«URANIBORG» har plass til opp til 394 passasjerer og maksimum 14 biler eller 2 trailers og 7 biler. Hoveddekk er arrangert for lett adkomst for passasjerer og sykler.
M/F «URANIBORG»
Dette skal være det største fartøyet som verftet har bygget. Fergen har Landskrona som registreringshavn og er bygget til Bureau Veritas klasse ✠Hull ✠Mach, Ro-Ro Passenger Ship, Coastal Area, ✠AUT-UMS, ICE class IC ✠MACH og har følgende hovedata:
Lengde o.a. | 49,95 m |
Lengde b.p.p. | 45,77 m |
Bredde største |
12,00 m |
Dypde i riss | 4,40 m |
Draft des. | 2,85 m |
Draft max. |
3,00 m |
DW | 160 t |
GT | 1151 |
NT | 345 |
Passajerkap. | 394 |
Bilkap. | 14 |
IMO | 9616125 |
Bunkerskapasiteten er 26,3 m3.
Maskineri
Passasjer-/Ro-ro fergen har to maskinrom som er arrangert i hver ende av fartøyet. Schottel azimuth thrusterne er kontraroterende drevet direkte av to CAT C32 ACERT dieselmotorer med total ytelse på 1418 kW (1926 hk). Farten er ca. 11,5 knop.
West Marine har levert pumper, ventilasjonsanlegget er fra SERVEX og Valto Industri har supplert ventiler.
Diverse
De elektriske installasjonene er utført av Hanstholm Elektronik A/S, og vindusleveransen kommer fra CC Jensen.