M/F «VÆRØY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/F «VÆRØY» ble levert fra Gdansk Shiprepair Yard “Remontowa” SA som den andre gassfergen til Torghatten Nord AS, Tromsø den 15. oktober 2012. Fergen har verftets byggenummer 612/2. Først ute var «Landegode» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2012, og nå gjenstår de siste to i 4-skips bestillingen. LMG Marin AS har stått for konseptutvikling, design og engineering av fartøysklassen.

«VÆRØY» ble døpt den 26. oktober av Fylkesråd i Nordland, Tove Mette Bjørkmo. Kontrakten mellom rederiet og Statens Vegvesen ble opplyst å være på nesten 1,4 milliarder kroner. Kontrakten har 10 års varighet fra 2013 og forutsetter fire gassferger og to ordinære dieselferger, samt reserveferge.

M/F «VÆRØY»

Fergen skal sammen med nevnte «Landegode» trafikkere sambandet ytterst i Vestfjorden fra Bodø til Moskenes, Værøy og Røst. NOx utslippene reduseres med 90% og CO2 utslippene med 25% (eller 40% ifølge produsenten) med gassdrift i forhold til konvensjonell diesel fremdrift.

Fergen er utstyrt med sidestabilisatorer som fører til mindre krenging i høy sjø. I salongen er 60% av sitteplassene utstyrt med komfortable lenestoler. Passasjerkapasiteten er på 390. Kapasitet for personbiler er ca. 120, eller 12 trailere og 80 pbe. Dette betyr en økning på 30% fra dagens situasjon.

M/F «VÆRØY» har Tromsø som registreringshavn og er klasset i DNV til ✠1A1, R0(nor), Car Ferry A, E0, GAS FUELLED med har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,00 m
Bredde største
16,80 m
Dypde i riss 4,00 m
Pbe 120
Trailers
12
Passasjer kap. 390
DW 650 t
GT 5695
NT 2507
LNG tank 150 m3
IMO 9607382

Maskineri

Disse Torghatten Nord fartøyene er de første som tar i bruk Rolls-Royces Hybrid Shaft Generator (HSG). HSG er et avansert elektrisk system som åpner for mer fleksibel bruk av fart på motor og propeller, slik at effekten blir maksimal og drivstoff-, CO2- og NOx-utslippene reduseres. Gassmotor og integrert ror- og propellsystem (Promas) fører samlet til en reduksjon i CO2-utslipp på ca. 40% sammenlignet med konvensjonelle fartøyer. Leveransen inkluderer hovedtavle og et integrert automasjons- og kontrollsystem, utviklet spesielt for LNG-drevne skip. Eltek har levert UPS.

Motor er av typen RR Bergen B35:40 V12PG som har ytelse på 5250 kW v/750 o/min og propellanlegg type Kamewa. Styremaskineri er type Tenfjord og fjernkontroll type Helicon X3. Vulkan Rato har levert gassmaskineri koplinger. LNG tanken er levert av Hamworthy og er på 150 m3.

Fergen er utrustet med tre sidethrustere av type RRM TT1300. Strømforsyningen besørges av en MTU 16V4000M43S motor på 2240 ekW v/1800 o/min. Nødaggregatet er av Nordhavn fabrikat type GACE8-06E.

Pumpeleveransene er fra Grundfoss og Allweiler, og både Alfa Laval og RWO har supplert sepratorer. Kompressorer kommer fra Sauer & Sohn, mens Ulmatec Pyro har stått for kjelutrustningen ombord. For brannslukking har Autronica levert et vanntåke system og et skumanlegg.

Diverse

Fri høyde på øvre bildekk er 4,5 meter og på dekket under 2,5 meter. Akterrampen har bredde på 11,5 meter, mens baugrampen måler 5,5 meter. MacGregor har hatt leveranser som luker, baugport m/rampe, akterport og akterrampe. NDM har levert dekksmaskineri, og vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har stått for lyskastere, mens flomlys er fra MariTeam.

Brude Safety har levert et MES Chute SRL med evakueringshøyde 4-25 meter. MOB-båt, FRB 650, m/davit er Noreq leveranser.

Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og toalettsystemet er fra Evac. Alu Design har levert styrehusstolene. Navigasjonsutstyret er en leveranse fra ELSE Tech&Research Service, og KCC Spotka har tatt seg av kommunikasjonsutstyret ombord. Elecom har levert CCTV stystemet.

Nå står leveringene av “Barøy” og “Lødingen” for tur fra “Remontowa”.

M/F «Landegode»