«DAVIK»

M/F «VÅGSØY» – «DAVIK»

Fiskerstrand Verft AS, Fiskarstrand overleverte pendelfergene «VÅGSØY» og «DAVIK» til Fjord 1 Fylkesbaatane den 13. juni 2009. Fergene har verftets byggenumre 62 og 66 og er bygget etter Multi Maritime designet MM53E. Gudmor for M/F «VÅGSØY» var Oddveig Birkeland, og for M/F «DAVIK» foretok Bente Sørensen dåpshandlingen. Skrogene er som vanlig bygget ved Western Shipbuilding Yard i Klaipeda, Litauen.

Skipsbygningskontrakten for fergene ble inngått i november 2007, og fartøyene kan frakte 42 personbiler, alternativt 4 vogntog i kombinasjon med personbiler, og 150 passasjerer med 66 sitteplasser i salongen. Passasjersalongen er arrangert på den ene siden av fergen.
«VÅGSØY» skal inn på sambandet Måløy – Husevåg – Oldeide, mens «DAVIK» skal gå mellom Stårheim og Isane.
Fiskerstrand Verft
Bedriften ble etablert i 1909 og feirer således 100-års jubileum i år. Verftet har drevet sammenhengende siden starten. Fiskerstrand valgte bevisst å la “offshore-toget” gå, og er ett av dem som klarte å fremvise positive resultater i både 2007 og 2008. Omsetningen økte dessuten fra 474 millioner i 2007 til 609 millioner kroner i 2008, og resultatet forbedret seg fra 19,4 til 31,3 millioner kroner før skatt.
En viktig grunn til suksessen sies å være samarbeidet med Western Shipbuilding Yard. Samarbeidet har ført Fiskerstrand Verft, med bygging av ferger som spesialfelt, inn på nye markeder i Europa. Fra å ha som mål å være ledende i Norge på fergebygging er nå strategien å bli ledende i Europa for området små/mellomstore ferger.
Verftet har hatt et langvarig samarbeid med Multi Maritime i Førde som tegner fergene, som igjen danner grunnlaget for ståltilpasningen i Litauen.
Fergene er klasset i DNV ✠1A1, R4, Car ferry B, E0, DNS, Fartsområde 2 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 54,60 m
Lengde bildekk.
53,40 m
Største bredde 14,04 m
Dybde i riss bildk. 4,80 m
Dypgående max.
ca. 3,15 m
Pbe. kap. 42
Vogntog 4
Pass. kap. 150
IMO nr. «VÅGSØY» 9506837
IMO nr. «DAVIK» 9506849


Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 16 43 M dieselmotorer som hver har en ytelse på 440 kW og er koblet til to Schottel STP 330 propellanlegg. Fremdriftsanlegget gir fergene en marsjfart på 11 knop.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 6068 TFM 50.6 hjelpemotorer hver på 98 kW med to Stamford generatorer.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kjelutrustning kommer fra Pyro og Aeron har levert ventilasjonsanlegget montert av Kamo. Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og Nortronic AS har levert et inergenanlegg for brannslukking.
Dekk/diverse
PG Hydraulics har levert hydraulikkanlegget, og ankervinsj er fra Odim Brattvaag Winch. CC Jensen er leverandør av vinduer, og vindusviskere kommer fra O.S. Solhaug. Libra Plast har levert dører av stål og GRP.
I redningsutstyret inngår evakueringssystem og flåter fra Undertun Industrier, og MOB-båt og løst brannsluknings- og redningsutstyr fra Brude Safety.
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og West Mekan har levert passasjerstoler. Jets Vacuum har forestått sanitæranlegget ombord.
De elektriske arbeidene er utført av Acel AS som også har levert alarmanlegg for maskineriet og har vært el. teknisk konsulent. Sigurd Solberg har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret.

Fiskerstrand Verft AS skal levere nok en ferge til Fjord 1 Fylkesbaatane i begynnelsen av 2010. Totalt har verftet seks ferger i ordre med leveringer som strekker seg inn i 2011, inkludert tre for Saaremaa Shipping Co., en for Fosen Namsos Sjø og en for Tide Sjø.