
M/F «VENGSØY» – «KVALØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«VENGSØY» skal betjene sambandet Belvik – Vengsøy i Troms, mens «KVALØY» gikk inn på ruten Ona – Sandøya – Finnøya – Orta – Småge i Møre og Romsdal. Fergene har kapasitet for 21 biler og 147 passasjerer. Fartøyene har et særpreget design, type SKS 21 fra Nordnorsk Skipskonsult AS, og noen mener at utseendet kan minne om en hval.
Det skulle imidlertid ikke gå lang tid før «KVALØY» fikk problemer, og ifølge media erfarte fergen grunnstøting og klarte ikke å anløpe Ona. Rederiet vil visstnok montere sterkere baugthruster og vurderer også andre tiltak, blant annet å bygge kjøl på fergen. Når dette skrives, er status at «KVALØY» ikke vil anløpe Ona i regulær rute før 26. mars med de problemene det medfører for de reisende. I tillegg må visstnok også kaiene på Orta, Småge og Finnøy ombygges.
Fergene har Tromsø som registreringshavn og er klasset i DNV til ✠1A1, R2, Car Ferry B, ENOR) med har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 40,62 m |
Lengde b.p.p. |
38,21 m |
Lengde bildekk | 35,10 m |
Bredde største |
12,40 m |
Dybde i riss bildk. |
4,70 m |
Draft |
2,99 m |
Pbe |
21 |
Passasjer kap. |
147 |
Dekkslast |
61,5 t |
GT | 987 |
NT | 296 |
DW |
132 t |
IMO nr. «VENGSØY» | 9588782 |
IMO nr. «KVALØY» | 9588794 |
Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT C 32 dieselmotor med ytelse på 970 kW som er koblet til propellanlegg og reduksjonsgear av Finnøy fabrikat. Hjelpemotoren er en Volvo Penta D9 motor på 239 kW med Stamford generator. Nødaggregat er type Volvo D/ på 105 kW. Baugthruster er en Schottel STT 110 LK, og styremaskin og ror er fra Hydroster.
Pumper er fra Azcue, og Sauer & Sohn har levert kompressorer. Ulmatec Pyro har levert kjelutrustningen. Brannsikkerheten ivaretas av brannslukkingsanlegg og -alarm levert av Autronica.
Diverse
Ankervinsj er type Fama, og Bohamet har leveret vinduer. Libra-Plast har levert utvendige dører, mens lyskastere kommer fra Mariteam. MES er levert av Brude Safety, og fergene er oppmalt med International malingssystemer.
I innredningen har Libra-Plast levert dører, og paneler på innvendige skott er fra Famos. Styrehusstoler er fra Alu Design, og Wesco har supplert bysseutstyr.
Det integrerte automasjonssystemet er en SAM leveranse. Furuno har levert blant annet radar, gyrokompass og VHF. Trafoer kommer fra Noratel.
❊
Remontowa skal bygge fire gassdrevne ferger for Torghatten (Vestfjordfergene) som skal være levert innen desember 2012 og får kapasitet på 120 biler og 390 passasjerer.