Litt forsinket er «Moddy II» overlevert fra Mundal Båt til Nergård Fjordtrål.

MS «Moddy II»

Mundal Båt har overlevert «Moddy II» til reder Raimon Nergård i selskapet Nergård Fjordtrål AS.

Publisert Sist oppdatert

Kontrakten på «Moddy II» hadde en verdi 18 millioner kroner og fartøyet har vært under konstruksjon i litt over to år, men er nå levert ett år forsinket. 

Årsaken til dette er forsinkelse underleveranser av batteri- og hybridsystemet, forteller CEO i Mundal Gruppen, Vidar Grindheim.

- Hva er konsekvensen av det? 

- Redusert fiskeri for reder og større omkostninger for verdt. Vi har hatt en svært god dialog, samarbeid og forståelse for hverandre gjennom hele prosessen, forteller Grindheim til Skipsrevyen.

Hoveddata:

  • Navn: «Moddy II»
  • Verft: Mundal Båt 
  • Byggenummer: 100
  • Design: Maritime Engineering
  • Lengde: 10,99 meter
  • Bredde: 5,3 meter
  • MMSI: 258028950
  • Rederi: Nergård Fjordtrål
  • Motor: Cummins 400 hk - Hymatech
  • Elmotor: 50 kW - Hymatech
  • Batteripakke: 160 kW - Hymatech
  • Lineanlegg: Musta AS
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Frydenbø Industri 
  • Hydraulikk: Tess Vest
  • Sidepropeller: Sleinper
  • Elektrisk installasjon: Østerbø AS
  • Byggemateriale: GRP Sandwich

Fiske

MS «Moddy» har hjemmehavn i Hammerfest/Skarsvåg. Den er 10,9 meter lang og 5,3 meter bred. Fartøyet er utstyrt med en 160 kWh batteripakke. Den har en Hybrid Cummins 400 hk og en elmotor på 50 kW.

Båten er egnet og skal benyttes til garn, line, teinefiske i tillegg til at den kan rigges for snurrevad og trål. Fartøyet er bygget i GRP Sandwich byggemateriale.

Gode løsninger

Selv om byggeprosessen har vært lengre enn ventet, har det også hatt sine fordeler.

- Med så langt prosjektforløp har verft og reder hatt tid til å få på plass svært mange gode og gjennomtenkte løsninger som gir fartøyet god anvendelse og effektiv bruk, sier Grindheim

Mundal Båt holder også på å ferdigstille en 14,99 meter lang katamaran til Sjøliv AS som er planlagt levert i 2024. 

Utstyr: 

Hybride «Moddy II» er utstyrt med en Cummins 400 hk hovedmotor i tillegg til en 50 kW el-motor levert av Hymatech. I tillegg har hun en batteripakke på 160 kW om bord levert av samme selskap. 

Det er også montert to sidepropeller fra Sleipner som også har levert styremaskin. Lineanlegget kommer fra Mustad AS.

Frydenbø Industri har levert elektronikken om bord, mens den elektriske installasjonen er gjort av Østerbø AS. Installasjon av hydraulikken om bord er gjort av Tess Vest AS.