Foto: Harald Valderhaug.

M/S «ABEILLE BOURBON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Myklebust Verft AS, Gurskøy som inngår i Kleven Maritime, overleverte 1. april det første av de to kystvaktskipene som verftet bygger for Les Abeilles International, Frankrike. Dåpen av verftets byggenummer 39 skal finne sted i Brest den 13. april, og fartøyet får da navnet «ABEILLE BOURBON».

Kystvaktskipet er bygget etter UT 515 design, og skroget er bygget ved Maritim Ltd. i Polen. Rederiet er et selskap i Groupe Bourbon og hadde vunnet en langsiktig kontrakt med den franske marine om beredskap på franskekysten. Nybygget er derfor spesielt utviklet til å kunne håndtere katastrofeoppdrag i et område der skipstrafikken er enormt stor. Kontraktsprisen for begge skipene totalt er cirka 400 millioner kroner.

«Abeille Bourbon» skulle vært klar for levering allerede 24. februar, men ekstremt dårlig vær gjorde det vanskelig for verftet å klare denne tidsfristen. Også det andre skipet vil by på forsinkelser, men de skyldes forsinkelse med levering av skroget.

Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
80,00 m
Lengde p.p.
68,60 m
Bredde
16,50 m
Dybde i riss til h.dk.
8,00 m

Skipets tanker har kapasitet for 1645 m3 brennolje, 126 m3 ferskvann og 1011 m3 vannballaast.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MaK M32V dieselmotorer som hver har ytelse på 4000 kW og er parvis koblet til to Kamewa Ulstein propellanlegg via to Renk reduksjonsgear, som inngår i Rolls-Royce Marine leveringspakken.

Styremaskinen er en Tenfjord, og fire Kamewa Ulstein thrustere forbedrer fartøyets manøvreringsevner. To à 883 kW er montert forut og to à 515 kW akter. Fartøyets fart er 19,5 knop, og trekkraft er 200 tonn.

Strømforsyningen besørges av tre Cummins VTA-28-D (A) hjelpemotorer, hver på 560 kW som driver tre Scandinavian Electric Systems generatorer. I tillegg kommer en akselgenerator, også den fra Scandinavian Electric Systems. Nødaggregatet er et Cummins/Scandinavian Electric Systems generatorsett på 16 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, kompressorer fra Sperre og separator fra Alfa Laval. Vestnes Innredning AS har utført isoleringsarbeider, og Umas har levert tankpeileanlegg. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Aeron Miljøteknikk, og kjeler er fra Pyro. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger, levert av AS Norco Oslo.

Maskinrommet er brannsikret med et vanntåkesystem fra York Novenco.

Dekk
Kystvaktskipet er utstyrt med et Fi-Fi II anlegg med overisling utvendig, levert av Kværner. Bohamet har hatt vindusleveranse og Rauma Brattvaag dekksmaskineriet. Hydramarine har supplert to kraner til fartøyet, og ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter. Rolls-Royce Marine har også levert haikjeft og tauepinner. Vanntette skyvedører er fra IMS, og Libra-Plast har levert GRP-dører.

Rednings- og sikkerhetsutstyret er levert av Koppernæs Brude Safety. Mare Safety har levert Viking redningsflåter, og MOB-båten er fra Maritime Partner i davit fra Hydramarine. Tranberg lanterner og Norselight lyskastere hører med til utstyret ombord, og nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.

Innredning
«Abeille Bourbon» er innredet med lugarkapasitet for en besetning på 25 mann og har redningsutstyr for 30 personer. Vestnes Innredning har utført innredningsarbeidene. Beha har levert bysseutstyr, Miele vaskeriutstyr og Jets Vacuum toalettsystemet. De elektriske arbeidene er utført av Hareid Elektriske.

Elektronikk
DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime. Det elektroniske utstyret er montert av Sletten Electronics og omfatter Furuno radar FAR-2837S, FAR-2817, Furuno FE-700 ekkolodd, DC-80 log, FAX-207 værkartskriver, Furuno AIS, FS-2570 radiostasjon, NX-500 Navtex, Inmarsat C Felcom-15 og Felcom-82 B, Furuno FM-8500 VHF, samt FM-2520 VHF. Av annet utstyr finnes bl.a. Simrad Ecdis, GC80 gyrostasjon og autopilot.

*

Leveringen av det andre kystvaktfartøyet som Myklebust Verft AS bygger for Les Abeilles International er planlagt for juni, men som nevnt ovenfor kan skrogforsinkelsene påvirke leveringsdatoen.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005