M/S «ABELONE MØGSTER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kystbåten M/S «ABELONE MØGSTER» beskrives som kombinert pelagisk tråler/snurper/garnbåt og ble levert fra Larsnes Mek. Verksted AS til P/R Kolbjørn ANS den 25. november 2011 som byggenummer 50. Skroget er bygget ved Crist Spolka i Gdynia, Polen. Nybåten av RRM NVC 341 design ble døpt av Hilde Kristine Møgster.

RRM leveransene innbefatter i tillegg til design også dekksmaskineri, tunnel thrustere, styremaskin og hybrid fremdriftssystem.
Med nybygget «ABELONE MØGSTER» fokuseres det på lav forurensing, helårsdrift og lavt bunkersforbruk. Med lasterom på ca. 500 m3 passer båten svært godt for kystnotfiske. Det er også en liten fabrikk ombord.
Prisen ligger på vel 100 millioner kroner, og rederiet overførte «Boanes-Hav»s rettigheter til nybygget, og PR Sotrabas DA ble innfusjonert i PR Kolbjørn Ans i forbindelse med salg av «Sotrabas». Eierne i dagens P/R Kolbjørn ANS er Harald Møgster, Asbjørn Knut Møgster, Svein Ove Ekerhovd og Ivar Halleraker.
Fartøyets navn er en heder til motstandskvinnen med samme navn som var med på organiseringen av Shetlandstrafikken under krigen.
M/S «ABELONE MØGSTER» har en trålløsning der båten kan pumpe fra hekken under tråling. Fartøyet er NOR-registrert med Bergen som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 42,80 m
Lengde b.p.p.
35,80 m
Bredde
12,00 m
Dybde i riss til sh.dk.
5,70 m
Dybde i riss til h.dk.
5,00 m
Lastekap.
ca. 500 m3
RSW
298 m3
Draft
6,50 m
GT
906
NT
271
IMO
9592329

Tankene har kapasitet for 115 m3 drivstoff og 25 m3 ferskvann.
Dekk
Triplex har levert utstyr som notlegger, notvinsj, ringnål og hydraulikkaggregat, mens slangetromler, brøst-flåtvinsj og nokk er fra Rapp Hydema. Net-op har stått for garnhaler og -greier. RRM-pakken inneholder også trålvinsjer og dekksutstyr samt ankerspill. Blokker kommer fra Brdr. Markussens Metallvarefabrik, og Selstad har levert fortøyningsutstyr. Sea Ice ismaskiner er en Marine Fish leveranse, og samme firma har levert issørpemaskin.
RSW-anlegget er levert av MMC Kulde, og vacuumsystemet er fra MMC Tendos. Steel-X har stått for komplett fabrikkinstallasjon. Normex har supplert osonanlegg, og fiskepumpe kommer fra Z-Marine.
Vindusleveransen kommer fra Bohamet, Gurskøy har levert landgang og ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Triplex har levert kraner, og utvendige dører er fra Libra Plast. Nybygget er oppmalt med Carboline malingsprodukter.
Redningsutstyret omfatter blant annet Viking redningsflåter fra Brude Safety og Viking MOB-båt levert av Selstad i kran fra Noreq.
Maskineri
Det hybride fremdriftssystemet levert av RRM ugjøres av en Yanmar 6EY22 dieselmotor med ytelse på 1470 kW, Finnøy P70.22.250.4 propellanlegg og Finnøy reduksjonsgear G-50FKV med oversetning 4,13:1.
Styremaskin er type Tenfjord, og ror er fra Crist Spolka. Fartøyet er utstyrt med to RRM sidethrustere av type TT1300 på 420 kW.
Strømforsyningen besørges av to CAT C18 motorer hver på 550 kW og en akselgenerator fra RRM Power Electric System. Havneaggregatet er type Nogva Deere.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler og ITT Flygt, Grundfos har levert hydrofor, Westfalia og RWO har stått separatorer og kompressorer er fra Sperre. Ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo, og tankpeileanlegg er type Umas. Eksosoppheng er en Vibratec AB leveranse, og Lyng aktuator ventilstyring kommer fra Eltorque.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et slukkingsanlegg fra Wilhelmsen Technical Solutions og et varslingssystem levert av HE-Teknikk.
Diverse
«ABELONE MØGSTER» er innredet for et mannskap på 14 fordelt på åtte lugarer. Innvendige skott er kledd med Contech paneler, og samme firma har levert innredningsdører. Både Osmark Eiendom og Ekornes har levert møbler, og styrehusstoler er type NorSap. Mare Safety har fremskaffet Beha bysseutstyr. Jets Vacuum har stått for leveransen av toalettsystemet ombord.
Hareid Elektriske Teknikk AS har utført de elektriske installasjonsarbeidene og har levert automasjons-/alarmanlegget.
Det elektroniske utstyrtet er levert og installert av Vico AS med blant annet JRC radar, Simrad ekkolodd, Furuno ekkolodd, O.S. Solhaug magnetisk kompass, Simrad gyrokompass, JRC VHF og intercom-anlegg fra Phontech og Vingtor.
Byggerisiko og slep var forsikret hos Gjensidige Nor. Havtrygd er hovedassurandør for fartøyet.

Larsnes Mek. Verksted skal levere bnr. 52 til Eros AS i juni 2012 og bnr. 53 til Kings Bay AS i desember samme år. Kontrakten for de to sistnevnte ble inngått i oktober og gjelder 77,5 meter store pelagiske fartøyer av NVC 354 design.