M/S «ACCOMPLISHER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grovfjord Mek. Verksted AS kunne 26. juli 2012 overlevere det tredje vindfarm service katamaran fartøyet til Northern Offshore Services AB, Donsö i Sverige. Nybygget som har fått navnet «ACCOMPLISHER», er skipsbyggeriets byggenummer 86 og etterfølger «Achiever» (SR nr. 4/2011) og «Assister» (SR nr. 2/2012).

Fortsatt har Northern Offshore Services AB to lignende fartøyer i ordre hos verftet.

«ACCOMPLISHER» er ca. 2,5 meter lenger enn forgjengerne, har dekkshus og rorhus på to dekk og skal frakte utstyr og personell til offshore vindmøller i installasjonsfasen og videre i drifts- og vedlikeholdsfasen.

Båttypen er utviklet i nært samarbeid mellom rederi og verft og med støtte fra Innovasjon Norge. Båten er bygget i aluminium. Verftet mener at markedet for båter av denne typen er i kraftig vekst, og Grovfjord Mek. Verksted vil derfor satse mye i årene som kommer for å styrke sin posisjon via utvikling av nye fartøystyper og bedret konkurranseevne.

Båten er bygget i henhold til DNV klasseregler med notasjonene ✠1A1, HSLC, R1 Windfarm Service Vessel 1 og til DMA (Danish Maritime Administration) cargo ship notice B. «ACCOMPLISHER» fører dansk flagg med Esbjerg som registreringhavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 22,40 m
Bredde
7,60 m
Draft 1,30 m
DW
45 t
GT
131
Displacement (light ship) 58 t
Dekk kap.
63 m2/max 15 t
IMO nr.
9663075

Tankkapasitetene er 8400 liter diesel olje, 1000 liter ferskvann og 660 liter slops.

Maskineri

Fremdriften besørges av to MTU 8V2000 M72 dieselmotorer som hver har ytelse på 720 kW v/2250 rpm, og som driver twin Servogear HD 220 eco flow gear med el.innslag. På begge gearene er det sjaltbar PTO for hydraulikkpumper. Propellanlegg er type Twin Servogear 9P805-0802A. Cruising speed er ca. 23 knop og max fart ca. 27 knop. Bunkersforbruket beregnes til ca. 300 liter per time basis service fart.

Hjelpemaskineriet utgjøres av to Perkins/Stamford generatorsett hver på 22,5 kW og 27,7 kVA. Katamaranen er utstyrt med to Sleipner baugpropeller hver på 50 hk.

Diverse

Fartøyet er utstyrt med kran, diesel transfersystem og stor dekssplass for lagring av utstyr og containers. Dekksdimensjonene forut er 8,5 m x 7,5 m, og kran er type Palfinger PK 12000M på 38,3 t/m.

Dekkshuset inneholder en stor passasjersalong med stoler til 12 passasjerer, samt sofa og salongbord. Videre to lugarer, to toalett/dusjrom, pentry og garderobe. Båten er utstyrt med et stort rorhus med to førerstoler, kontorplass, pentry og sofa/salongbord. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeider ombord. Mannskapet vil bestå av tre personer.

Elektroinstallasjonene er utført av ACEL, og det elektroniske utstyret som er levert av Furuno Sverige, består av 2 x Furuno X band radar FR-2117BB, Furuno ECDIS, Furuno class A FA-150, Furuno sat. kompass SC-50, Furuno GP-150 DGPS, Simrad AP-50 autopilot, Furuno FCV-620 depth sounder, Taiyo Musen TDL1550 VHF DF receiver, Furuno NX-700B navtex og GMDSS A2 radiostasjon.

Grovfjord Mek. Verksted AS skal fremover levere bnr. 87 “Attender” og bnr. 89 “Arriver” til Northern Offshore Services, bnr. 84 til Northern Lights Salmon, bnr. 85 til Fjordbruk Service og bnr. 88 til Eidsfjord Sjøfarm – alle i nær fremtid.