M/S «AFRICAN INSPIRATION»

– Subsea/IMR skip fra Havyard Ship Technology

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «AFRICAN INSPIRATION» ble levert fra Havyard Ship Technology AS til Marine Platforms Limited, Lagos, Nigeria den 5. november 2014 som byggenummer 115. Nybygget ble døpt av finansminister Siv Jensen.

Skipet er av Havyard 857 Subsea IMR design, og skroget er bygget ved Cemre Muhendislik Gemi Insaat i Tyrkia. Nybygningskontrakten ble inngått i april 2013, og kontraktsprisen ble da oppgitt til cirka 600 mill. kroner.

I forbindelse med dåpen av skipet arrangerte Fosnavåg Shippingklubb en konferanse ombord på skipet. Her fikk de fremmøtte høre spennende innlegg. Norges ambassadør i Nigeria, Rolf Red og Nigerias ambassadør i Norge, Benedict Amobi, delte sine erfaringer om norsk/nigeriansk samarbeid sett fra sine ståsted, og eier og sjef i Marine Platforms Limited fortalte om selskapet og oljeindustrien i Nigeria.

Finansminister Siv Jensen fortalte om regjeringens tiltak for at næringslivet skal ha gode, forutsigbare rammebetingelser, og at den kommer til å prioritere tiltak som legger til rette for mer handel med de fremvoksende økonomiene i Asia og Afrika.

Etter overleveringen satte fartøyet kurs for Nigeria. Rederiet har vært en pionér ved å tilby avanserte undervannstjenester i det nigerianske oljemarkedet. Fra før har selskapet ett offshore skip, innkjøpt fra et norsk rederi.

Taofik Adegbite grunnla selskapet sammen med to andre partnere og leder selskapet i dag. Marine Platforms har hovedkontor i Lagos, operasjonsbase i nærheten av Port Harcourt på sørkysten av Nigeria og teknisk driftskontor i Aberdeen i Skottland. Selskapet ble i 2013 kåret til årets bedrift i Nigeria.

M/S «AFRICAN INSPIRATION»

fører NIS flagg og har DNV GL klassenotajonene ✠1A1, SPS, Fire Fighter II, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+), HL(1.8), BIS.

Hoveddata:

Lengde o.a. .......................................................................................................... 113,00 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 98,40 m

Bredde største ...................................................................................................... 22,00 m

Dybde i riss til h.d. ............................................................................................... 10,00 m

Draft des. ................................................................................................................ 7,50 m

Dekk .................................................................................................................... 1200 m2

DW ................................................................................................................... ca. 5.000 t

GT ............................................................................................................................. 9177

NT ............................................................................................................................. 2754

IMO .................................................................................................................... 9692210

Tankkapasitetene er 1880 m3 brennolje, 920 m3 ferskvann og 5619 m3 vannballast.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri levert av NES med 5 x generatorer, 5 x elektriske motorer, 5 x Quadro Drive, samt 5 x CAT 3516C HD dieselmotorer hver med ytelse på 2350 kW og 2 x Steerprop SP 35 CRP propeller hver på 3000 kW. Havyard Power and Systems har stått for IAS og PMS.

Thrusterutrustningen er levert av Brunvoll med 2 x FU100 hver på 1500 kW og en AR80 på 1500 kW. Nødaggregatet er type CAT C9 på 189 kW med Leroy Somer generator.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Atlas Copco har levert kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval. C.C. Jensen har supplert filter separator. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og XTronica har supplert tank sounding systemet. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Eksternt brannslukkingsutstyr er levert av Fire Fighting Systems, mens interne slukkingssystemer kommer fra Wilhelmsen Technical Solutions. Alarmsystemet er fra Tyco Marine Service.

Dekk

Offshore AHC subsea kranene på 250 tonn henholdsvis 20 tonn er av MacGregor fabrikat, mens Palfinger har levert to cargo handling kraner. NDM har hatt leveranser av vinsjer og capstans. Vinduer er fra Bohamet, og Maritime Products har levert heli-dekk. Gangveier er fra Gurskøy, utvendige dører kommer fra Libra-Plast og vanntette skyvedører er fra IMS.

Redningsutstyret omfatter 2 x Harding Safety livbåter hver med kapasitet for 70 personer, 4 x 25 personers Viking redningsflåter, Aukra Maritime daviter og en Harding MOB-båt. Medisinsk utstyr er supplert av Medi 3 Shipmed.

Nybygget er oppmalt med Jotun produkter, og Cathwell har levert katodisk beskyttelse.

Innredning

Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og det er lugarkapasitet for 120 personer ombord. Teamtec har levert incinerator, og compactor er type Enviro X-press. Bysseutstyr kommer også fra Maritime Montering.

Elektronikk

DP-anlegget er type K-POS DP22 fra Konsberg Maritime. Havyard Power & Systems har levert Havyards Concept Bridge med Raytheon Anschütz S-band og X-band radarer, Raytheon Anschütz ECDIS, Furuno GP-150 DGPS, Furuno FA-150 AIS, Anschütz St. 22 gyrokompass, Cassens & Plath magnetisk kompass, Raytheon Anschütz Nautopilot 5500 autopilot, Skipper GDS101 ekkolodd, Skipper DL850 speedlog, Furuno VR-3000 VDR, Sailor 6300 MF/HF radiostasjon, Sailor Inmarsat-C, Sailor 6222 VHF radio, Jotron TR-20 VHF, 3xSailor 6248 VHF, 5xMotorola GM360 UHF, Furuno NX-700 navtex, Furuno FAX-30 værfax, Jotron SART-20 radar transponder, Jotron 40S Mk2 Epirb og Jotron 60S Epirb. Comrod har levert antenneutstyr.

-

Havyard Ship Technology sitt bnr. 116 til Global Offshore omtales annet steds i denne utgave. Verftet har et omfattende byggeprogram videre og vi henviser til Kontraheringslisten for nærmere detaljer.