
M/S «ALEKSEY CHIRIKOV»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Se også: “Arctic offshore vessel delivered to Sovcomflot” i denne utgave av SKIPSREVYEN.
Som nevnt der, er nybygget søsterskip av «Vitus Bering» som ble levert i desember 2012. Flere skrogseksjoner er bygget ved Vyborg Shipyard.
Designet baserer seg på «Fesco Sakhalin» som ble bygget i 2005 ved Aker Finnyards’ Helsinki Shipyard og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2005. Skipets design var basert på “double-acting” konseptet for isbrytere som ble utviklet av Aker Arctic Technology Inc.
M/S «ALEKSEY CHIRIKOV» har dual class LR og RMRS. For LR klasse er notasjonene ✠100A, Icebreaker, Offshore Tug/Supply Ship, Fire-Fighting Ship 1, WDL, RD, IWS*, Winterisation H(-35) B(-35), +LMC, UMS, DP (AM), NAV1, OIL RECOVERY, EP, ShipRight ACS(B).
LR Descriptive klassenotasjoner er COMF-C(3) (DNV), Standby Vessel (195) (DNV), Ice Class (DNV Icebreaker ICE - 10).
M/S «ALEKSEY CHIRIKOV»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 99,90 m |
Lengde b.p.p | 93,90 m |
Bredde max | 21,70 m |
Dybde i riss | 11,00 m |
Dw v/design draft | ca. 3.950 t |
Draft design |
7,60 m |
GT |
7487 |
Dekksareal |
700 m2 |
Bollard pull |
128 t plus |
IMO |
9613551 |
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsmaskineri er levert av ABB, inkludert hovedtavler, og utgjøres av fire Wärtsilä dieselmotorer på totalt 18000 kW og to azipod propeller fra ABB med total kraft på 13000 kW. Automasjonssysstemet er fra Metso Automation.
Diverse
Stålmaterialer er fra Rautaruukki. Lamor har levert oil recovery systemet og arbeidsbåt. RRM har stått for dekksmaskineri leveranser. Styrehusstoler er fra NorSap. Navigasjonsutstyret er levert av Transas, og satellitt navigasjonssystemet er det russiske Glonass.