
M/S «ALEUT»
– AHTS/isbryter fra Havyard Ship Technology
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «ALEUT» ble levert fra Havyard Ship Technology AS til Femco-West Ltd., som manager, den 1. desember 2015 som verftets byggenummer 122.
Skipet beskrives som AHTS/isbryter, har PSV funksjoner og har i tillegg klasse notasjon Offshore Service Vessel. Gudmor ved dåpen var Nadezhda Lyshko, som er gift med Ivan Lyshko i rederiet FEMCO. Cirka 50 gjester hadde tatt turen fra Russland til dåpsbegivenheten som fant sted ved Skoltegrunnskaien i Bergen den 28. november. Og i det sure været var det mange av de tilstedeværende som ønsket å teste fartøyets av-isingsanlegg på rekkverket til å varme hendene. Ombord i båten var det en stilfull seremoni der en prest fra den russisk-ortodokse kirken velsignet skip og mannskap med preken, vievann og relikvier.
Da nybygningskontrakten ble inngått i november 2013 var det for ett skip med rederiets opsjon for nok ett skip. Nå, i forbindelse med overleveringen, opplyses at «ALEUT» er det første av tre nybygg av type Havyard 843 ICE.
Verftet har tidligere bygget to isbrytende offshore fartøyer for det russiske rederiet Sevmorneftegaz (som nå heter Gazprom Neft Shelf); ”Vladislav Strizhov” og “Yury Topchev” – begge omtalt i Skipsrevyen – nr. 2/2006 henholdsvis nr. 6/2006. Disse ble kalt for Multifunctional Icebreaker - Supply vessels og målte 99,3 m LOA og hadde lettvekt på hele 5.600 tonn.
M/S «ALEUT»
Fartøyet beskrives som en “kraftplugg av en båt” og skal operere i noen av de tøffeste forholdene en kan tenke seg. Etter dåpen ble kursen satt for Murmansk for å ta ombord utstyr og proviant, før turen går videre til Prirazlomnoye-feltet som ligger mellom det russiske fastlandet og Novaya Zemlya. Skipet er innleiet av velkjente Gazprom og skal betjene Prirazlomnoye plattformen, som startet å produsere olje fra feltet i 2013.
I tillegg til å være et avansert ankerhåndteringsfartøy med plattform forsyningsfunksjoner, er «ALEUT» designet og bygget for å operere i ekstreme arktiske forhold. Skipet har blant annet isbryterklasse og maskinkraft som gjør at hun kan bryte en meter tykk is med tre knops fart og har avisingsanlegg for å tåle temperaturer ned til minus 30 grader. En annen ekstremegenskap er at skipet kan ta “rennefart” og knuse iskanter med en tykkelse under vann på 8 m. På prøveturen ble farten målt til 16 knop og slepekraften til rett over 200 tonn.
Skroget er bygget ved CEMRE Mühendislik Gemi i Tyrkia og ble sjøsatt 16. mai 2015.
Ifølge Havyard ble FEMCO Group etablert i 2004 og er det eneste privateide selskapet i Russland som har spesialisert seg på drift og operasjon av ankerhåndteringsfartøyer. Selskapet opererer en flåte på 12 offshore fartøyer og har med ordren på Havyard i tillegg fem nybygg i ordre ved forskjellige verft.
M/S «ALEUT» seiler under Liberia flagg og er bygget til klasse i DNV GL med notasjonene ✠1A1, Fire fighter(I), Icebreaker, Offshore service vessel(+, AHTS), Clean(Design), COMF(V-3), DAT(-30 °C), DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, HL(2.8), Ice(10), NAUT(OSV(A)), OILREC, SF, Winterized(Cold), -30 °C). Register Information: ern(99,99,83,82). Skipet har følgende
Hoveddata:
Lengde o.a. ....................................................................................................................................... 86,00 m
Lengde b.p.p. ............................................................................................................................. 76,80 m
Bredde ........................................................................................................................................... 19,50 m
Dybde i riss til h.dk. ....................................................................................................... 9,00 m
Draft max ................................................................................................................................ ca. 7,60 m
GT ............................................................................................................................................. 4841
NT .................................................................................................................................................... 1587
Bollard pull ................................................................................................................................. ca. 201 t
IMO ........................................................................................................................................ 9720720
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1641 m3 drivstoff, 885 m3 ferskvann, 2919 m3 drill water/vannballast, 769 m3 ORO, 532 m3 brine, 221 m3 base oil, 532 m3 liquid mud og 246 m3 dry bulk.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av Norwegian Electric Systems. RRM maskineriet for fremdrift består av 2 x Bergen B32:40L8 diesemotorer hver med ytelse på 4000 kW og 2 x Bergen B32:40L6 hver på 3000 kW, 2 x Rolls-Royce 144A/4D-ICE controllable pitch propeller hver på 7000 kW og 2 x Siemens GVL 1250 reduksjopnsgear. Max. fart er ca. 16 knop.
Hjelpemaskineriet utgjøres av 2 x Scania DI16 motorer med Scana Volda og Marelli generatorer, og nødgeneratorsett er type Scania DI12.
NES leveransene omfatter også to generatorer hver på 596 kW m/Vulkan koplinger og to akselgeneratorer hver på 3000 kVA, samt hovedtavler og transformere og elektriske motorer for thrusterne.
Styremaskin er type RRM RV1350-3 som betjener RRM ror. Thrusterutrustningen fra RRM utgjøres av 4 x TT 2200 DP CP manøvreringsthrustere hver på 1000 kW.
Havyard Power & Systems har levert IAS/PMS/E0 samt fjernkontrollsystem og konsoller. Pumpeleveransene kommer fra Allweiler og PG Flow Solutions. SPX Flow Technology har supplert oljekjøler. Kompressorer kommer fra Tamrotor og Sperre, mens Alfa Laval har levert separatorer og tank vaskemaskiner. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro, og Aeron har tatt seg av HVAC leveransene. BWTS er levert av MMC Green Technology. Eksosleveranse er fra Pipecon, og lyddempere kommer fra Silentor. Dimo har supplert HP cleaner. Centa har også levert koplinger. Brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Marine
Dekk
TTS har levert to dekkskraner, og Rolls-Royce har tatt seg av dekksmaskineri som vinsjer, capstans, haikjeft og tauepinner, mens kjettingstoppere er fra Varde. Dry bulk handling systemet er levert av Rolls-Royce Brattvåg. Vindusleveransen kommer fra Bohamet, og gangvei er fra Gurskøy. De-ice utstyr er fra Tranberg, og dispersant system (for bl.a. oljesøl) er levert av Jason Engineering. Tranberg har også levert lanterner og søkelys.
Redningsutstyret ombord omfatter blant annet Viking redningsflåter og 2 x Mare Safety 700 RRB samt redningsnett fra Dacon. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Innredning
M/S «ALEUT» er arrangert med innredning for 34 personer, og innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering. Vakuumtoalettsystemet er fra Jets, Atlas har levert incinerator og compactor kommer fra BFG type Enviro. Ejector er fra Teamtec, og Miele har levert vaskeriutstyr. Beha utstyr er på plass i byssen. Elpro har også levert tavle.
Elektronikk
DP-anlegget er fra Rolls-Royce type ICON. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Havyard Power & Systems med Furuno FAR-3230 S-band radar, Furuno FAR-3210 X-band radar, Furuno Ecdis, Furuno BR-500 BNWAS, Furuno GP-170 DGPS, Sailor 6280 AIS, Anschütz Std-22 gyrokompass, Cassens & Plath magn.kompass, Raytheon-Anschütz NP5100 autopilot, Skipper GDS-101 ekkolodd og Furuno VR-7000 VDR.
For kommunikasjon er installert Sailor 6320 MF/HF radiostasjon, Sailor 6110 Inmarsat-C, 5 x Sailor VHF radioer, Motorola handheld UHF og VHF radioer, Furuno NX-700A navtex, Icom IC-Q110 heli VHF, Jotron SAR-20 SART og Jotron 40S Mk2 freefloat Epirb. CCTV system er fra Hernis, og intercom fra Zenitel.
Havyard Ship Technology skulle nå levere Fafnirs Havyard 833 WE ICE PSV (bnr. 126), men 3. desember opplyser verftet at leveringen er utsatt til juni 2017. Bnr. 124, en brønnbåt, til NFT skal leveres i januar. Det tredje Esvagt skipet med bnr. 125 skal leveres i september 2016 skal inn i en kontrakt for Dudgeon vindmøllepark som er operert av Statoil. To Havyard 843 Ice nybygg skal leveres til Femco i 4. kvartal 2016 med bnr. 128 og 129. Ordren fra et internasjonalt rederi for Havyard 858 WE subsea skip, bygg nr. 123 for levering andre kvartal 2017, er blitt utsatt til 2. kvartal 2018. Videre kan rederiet kansellere ordren i mars 2016 mot på forhånd ha betalt verftet et avtalt beløp.